Mogelijk eind aan winstgroei Toyota

Toyota denkt dat groei van zijn winst allicht wat zal afnemen. Het afgelopen jaar was overigens nog prima.

Het Japanse bedrijf sloot zijn boekjaar af op 31 maart met recordcijfers. De omzet van het boekjaar 2006-2007 kwam uit op 148 miljard euro, veertien procent hoger dan het jaar ervoor. Het operationele resultaat steeg met twintig procent tot 13,8 miljard euro, ongeveer negen procent van de omzet. De nettowinst steeg met twintig procent tot 10,1 miljard euro. De goede cijfers zijn vooral te danken geweest aan de afzet in Amerika waar het met nieuwe modellen kwam. Toyota, die steeds meer druk te verwerken krijgt van de politiek in de VS als gevolg van de goedkope yen, zal in 2010 zijn achtste fabriek openen in Mississippi. In Europa steeg de operationele winst met 46 procent tot 850 miljoen euro. Vooral de Yaris en de Rav4 doen het goed. Toyota denkt het komende boekjaar zijn totale omzet met vier procent te kunnen vergroten tot 154 miljard euro, terwijl zowel de operationele winst als de nettowinst constant zullen blijven op het huidige niveau. Het merk verwacht wat problemen met de afzet in de VS, stijgende materiaalkosten en ongunstige wisselkoersen. In het afgelopen jaar zijn de kosten van ruwe grondstoffen voor Toyota met 1,3 miljard euro gestegen maar het merk heeft dat kunnen compenseren door kostenreducties. Topman Watanabe heeft in Financial Times gezegd dat hij ook in het lopende boekjaar de prijsstijgingen wil compenseren met kostenreducties. Hij houdt bovendien vast aan zijn doelstelling van een operationele marge van tien procent. Toyota haalde in het eerste kwartaal van dit jaar GM in als grootste autofabrikant qua verkoopcijfers. Toyota denkt dit komende boekjaar 9,34 miljoen eenheden te verkopen. GM zal niet verder komen dan 9,2 miljoen.

Mogelijk eind aan winstgroei Toyota - Automobielmanagement.nl

Mogelijk eind aan winstgroei Toyota

Toyota denkt dat groei van zijn winst allicht wat zal afnemen. Het afgelopen jaar was overigens nog prima.

Het Japanse bedrijf sloot zijn boekjaar af op 31 maart met recordcijfers. De omzet van het boekjaar 2006-2007 kwam uit op 148 miljard euro, veertien procent hoger dan het jaar ervoor. Het operationele resultaat steeg met twintig procent tot 13,8 miljard euro, ongeveer negen procent van de omzet. De nettowinst steeg met twintig procent tot 10,1 miljard euro. De goede cijfers zijn vooral te danken geweest aan de afzet in Amerika waar het met nieuwe modellen kwam. Toyota, die steeds meer druk te verwerken krijgt van de politiek in de VS als gevolg van de goedkope yen, zal in 2010 zijn achtste fabriek openen in Mississippi. In Europa steeg de operationele winst met 46 procent tot 850 miljoen euro. Vooral de Yaris en de Rav4 doen het goed. Toyota denkt het komende boekjaar zijn totale omzet met vier procent te kunnen vergroten tot 154 miljard euro, terwijl zowel de operationele winst als de nettowinst constant zullen blijven op het huidige niveau. Het merk verwacht wat problemen met de afzet in de VS, stijgende materiaalkosten en ongunstige wisselkoersen. In het afgelopen jaar zijn de kosten van ruwe grondstoffen voor Toyota met 1,3 miljard euro gestegen maar het merk heeft dat kunnen compenseren door kostenreducties. Topman Watanabe heeft in Financial Times gezegd dat hij ook in het lopende boekjaar de prijsstijgingen wil compenseren met kostenreducties. Hij houdt bovendien vast aan zijn doelstelling van een operationele marge van tien procent. Toyota haalde in het eerste kwartaal van dit jaar GM in als grootste autofabrikant qua verkoopcijfers. Toyota denkt dit komende boekjaar 9,34 miljoen eenheden te verkopen. GM zal niet verder komen dan 9,2 miljoen.