EU: Gebruik en import auto’s uit ander EU-land moet eenvoudiger

De Europese Commissie stelt voor om de invoer van auto’s uit andere EU-landen en langdurig gebruik ervan buiten het eigen land, te vergemakkelijken. De huidige ingewikkelde nationale procedures en regels daarvoor zijn burgers, bedrijven en Brussel een doorn in het oog.

EU-commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani, stelt voor om de administratieve formaliteiten bij de invoer van een tweedehands auto door verhuizing of voor de handel fors te verminderen. Ook technische keuringen zouden tot het verleden moeten gaan behoren.

De autoriteiten moeten gegevens over auto’s gaan uitwisselen. Daardoor worden extra technische controles overbodig en wordt de registratie van een gestolen auto in een ander land bemoeilijkt.

Verder mogen EU-burgers die tijdelijk in een ander land verblijven voor bijvoorbeeld een langdurige vakantie of die een auto van hun werkgever hebben in een ander EU-land, deze zonder nieuwe registratie blijven gebruiken, als het aan de Commissie ligt.

Burgers die definitief verhuizen naar een ander EU-landen en hun auto meenemen, krijgen dan een standaard-termijn van zes maanden om hun auto in het nieuwe land te registreren. Nu varieert die termijn nog van ‘onmiddellijk’ tot drie maanden.

De Commissie verwacht dat de nieuwe regels, die nu aan de ministers van vervoer en het Europees Parlement worden voorgelegd, ook gunstig zijn voor verhuurbedrijven die hun vloot flexibeler in heel Europa kunnen inzetten zonder telkens de registratieformaliteiten te vervullen. Huurauto’s kunnen dan in de zomer dienst doen aan de Middellandse Zee en in de winter in de Alpen.

 ‘Daardoor zou de prijs van huurauto’s moeten dalen’, stelt de Commissie. ‘De hele economie zal er wel bij varen, vooral de toeristische sector’, aldus Tajani. De Commissie schat de besparing dankzij de nieuwe regels op ‘minstens € 1,5 mrd’. Er worden jaarlijks ongeveer 3,5 mln auto’s, bussen, vrachtwagens en bestelauto’s de grens overgebracht om in een andere lidstaat te worden geregistreerd. In totaal rijden er in de EU 300 mln voertuigen rond.

Bron: FD

Reacties

In Duitsland is het voor een particulier al de normaalste zaak van de wereld om een ge(re-)ïmporteerd zgn. EU-Fahrzeug bij de dealer te kopen. De nettoprijzen verschillen per land enorm en men betaald in Duitsland alleen nog de Mehrwertsteuer (BTW) erover en that’s it! Scheelt op de toch al BPM-loze Duitse prijzen nog een 20% tot 25% extra! Men dient hiervoor wel Duits ingezetene te zijn.

Geplaatst door: Joop Peren op

Nu nog die verrekte BPM voor de Staat er af want nu is het prijsverschil bv tussen NL en Belgie absurd groot tgv Belgie

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
EU: Gebruik en import auto’s uit ander EU-land moet eenvoudiger - Automobielmanagement.nl

EU: Gebruik en import auto’s uit ander EU-land moet eenvoudiger

De Europese Commissie stelt voor om de invoer van auto’s uit andere EU-landen en langdurig gebruik ervan buiten het eigen land, te vergemakkelijken. De huidige ingewikkelde nationale procedures en regels daarvoor zijn burgers, bedrijven en Brussel een doorn in het oog.

EU-commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani, stelt voor om de administratieve formaliteiten bij de invoer van een tweedehands auto door verhuizing of voor de handel fors te verminderen. Ook technische keuringen zouden tot het verleden moeten gaan behoren.

De autoriteiten moeten gegevens over auto’s gaan uitwisselen. Daardoor worden extra technische controles overbodig en wordt de registratie van een gestolen auto in een ander land bemoeilijkt.

Verder mogen EU-burgers die tijdelijk in een ander land verblijven voor bijvoorbeeld een langdurige vakantie of die een auto van hun werkgever hebben in een ander EU-land, deze zonder nieuwe registratie blijven gebruiken, als het aan de Commissie ligt.

Burgers die definitief verhuizen naar een ander EU-landen en hun auto meenemen, krijgen dan een standaard-termijn van zes maanden om hun auto in het nieuwe land te registreren. Nu varieert die termijn nog van ‘onmiddellijk’ tot drie maanden.

De Commissie verwacht dat de nieuwe regels, die nu aan de ministers van vervoer en het Europees Parlement worden voorgelegd, ook gunstig zijn voor verhuurbedrijven die hun vloot flexibeler in heel Europa kunnen inzetten zonder telkens de registratieformaliteiten te vervullen. Huurauto’s kunnen dan in de zomer dienst doen aan de Middellandse Zee en in de winter in de Alpen.

 ‘Daardoor zou de prijs van huurauto’s moeten dalen’, stelt de Commissie. ‘De hele economie zal er wel bij varen, vooral de toeristische sector’, aldus Tajani. De Commissie schat de besparing dankzij de nieuwe regels op ‘minstens € 1,5 mrd’. Er worden jaarlijks ongeveer 3,5 mln auto’s, bussen, vrachtwagens en bestelauto’s de grens overgebracht om in een andere lidstaat te worden geregistreerd. In totaal rijden er in de EU 300 mln voertuigen rond.

Bron: FD

Reacties

In Duitsland is het voor een particulier al de normaalste zaak van de wereld om een ge(re-)ïmporteerd zgn. EU-Fahrzeug bij de dealer te kopen. De nettoprijzen verschillen per land enorm en men betaald in Duitsland alleen nog de Mehrwertsteuer (BTW) erover en that’s it! Scheelt op de toch al BPM-loze Duitse prijzen nog een 20% tot 25% extra! Men dient hiervoor wel Duits ingezetene te zijn.

Geplaatst door: Joop Peren op

Nu nog die verrekte BPM voor de Staat er af want nu is het prijsverschil bv tussen NL en Belgie absurd groot tgv Belgie

Geplaatst door: Ruth Jacobus op