‘Chinese automaker FAW steelt patenten VW’

Het Duitse Volkswagen verlengde het handelscontract (bestaat al sinds 1991) met de Chinese autoproducent FAW (First Automobile Works) drie maanden geleden met 25 jaar. De vertrouwensbasis tussen beide partijen lijkt nu echter te zijn vervaagd.

De Chinese autoproducent blijkt de technologieën van VW te kopiëren, zonder hier toestemming voor te hebben gekregen. Het zou gaan om blauwdrukken van motoren en versnellingsbakken.

Dat meldt het Duitse Handelsblatt afgelopen vrijdag op basis van bronnen binnen Volkswagen.

FAW zou de technologieën van Volkswagen willen gebruiken voor de bouw van zijn eigen modellen. De Chinezen zouden hun nieuwe auto vervolgens naar Rusland willen exporteren waar ze zouden concurreren met Volkswagen en Skoda’s.

Eerder in 2010 was er een soortgelijk voorval waarbij VW ontwerpen van de EA 111 motor werden gebruikt om deze na te bouwen. Toen liep het af met een sisser en verontschuldigde FAW baas Xu Jianyi zich bij VW CEO Martin Winterkorn. Desalniettemin bouwde FAW later wel een fabriek in Changchun om eerdergenoemde motor te bouwen.

‘Chinese automaker FAW steelt patenten VW’ - Automobielmanagement.nl

‘Chinese automaker FAW steelt patenten VW’

Het Duitse Volkswagen verlengde het handelscontract (bestaat al sinds 1991) met de Chinese autoproducent FAW (First Automobile Works) drie maanden geleden met 25 jaar. De vertrouwensbasis tussen beide partijen lijkt nu echter te zijn vervaagd.

De Chinese autoproducent blijkt de technologieën van VW te kopiëren, zonder hier toestemming voor te hebben gekregen. Het zou gaan om blauwdrukken van motoren en versnellingsbakken.

Dat meldt het Duitse Handelsblatt afgelopen vrijdag op basis van bronnen binnen Volkswagen.

FAW zou de technologieën van Volkswagen willen gebruiken voor de bouw van zijn eigen modellen. De Chinezen zouden hun nieuwe auto vervolgens naar Rusland willen exporteren waar ze zouden concurreren met Volkswagen en Skoda’s.

Eerder in 2010 was er een soortgelijk voorval waarbij VW ontwerpen van de EA 111 motor werden gebruikt om deze na te bouwen. Toen liep het af met een sisser en verontschuldigde FAW baas Xu Jianyi zich bij VW CEO Martin Winterkorn. Desalniettemin bouwde FAW later wel een fabriek in Changchun om eerdergenoemde motor te bouwen.