Minister: Renault moet meer in Frankrijk bouwen

Na zijn hevige bezwaren tegen de saneringsplannen van PSA Peugeot-Citroen neemt Arnaud Montebourg, de Franse minister voor industrieel herstel, nu concurrent Renault op de korrel.

De bewindsman eist dat Renault meer auto’s in eigen land gaat bouwen. Hij heeft enig recht van spreken, want de Franse staat is met ruim vijftien procent nog altijd de grootste aandeelhouder van het merk. ‘’Renault moet er aan werken om de nationale industriële basis te versterken en moet dus voor de modellen van de toekomst opnieuw gaan investeren in Frankrijk. Renault is een winstgevend bedrijf zonder schulden en sterk geïnternationaliseerd en kan dat dus makkelijk doen. Op die manier kan de autobouwer de economische vaderlandsliefde versterken’,’ denkt de bewindsman.

Momenteel bouwt Renault nog maar de helft van haar auto’s in Frankrijk zelf. Rolden in 2004 nog 1,1 miljoen personenauto’s en 227 duizend bestelwagens van de Franse banden, vorig jaar was dat teruggelopen naar 445 duizend auto’s en 201 duizend bestelwagens.  Montebourg prijst overigens wel de activiteiten van Renault rond de ontwikkeling van elektrische auto’s. ‘’Renault neemt daarmee tegen vele adviezen in toch risico’s. De regering zal ook alles inzetten op elektrische auto’s.”

Minister: Renault moet meer in Frankrijk bouwen - Automobielmanagement.nl

Minister: Renault moet meer in Frankrijk bouwen

Na zijn hevige bezwaren tegen de saneringsplannen van PSA Peugeot-Citroen neemt Arnaud Montebourg, de Franse minister voor industrieel herstel, nu concurrent Renault op de korrel.

De bewindsman eist dat Renault meer auto’s in eigen land gaat bouwen. Hij heeft enig recht van spreken, want de Franse staat is met ruim vijftien procent nog altijd de grootste aandeelhouder van het merk. ‘’Renault moet er aan werken om de nationale industriële basis te versterken en moet dus voor de modellen van de toekomst opnieuw gaan investeren in Frankrijk. Renault is een winstgevend bedrijf zonder schulden en sterk geïnternationaliseerd en kan dat dus makkelijk doen. Op die manier kan de autobouwer de economische vaderlandsliefde versterken’,’ denkt de bewindsman.

Momenteel bouwt Renault nog maar de helft van haar auto’s in Frankrijk zelf. Rolden in 2004 nog 1,1 miljoen personenauto’s en 227 duizend bestelwagens van de Franse banden, vorig jaar was dat teruggelopen naar 445 duizend auto’s en 201 duizend bestelwagens.  Montebourg prijst overigens wel de activiteiten van Renault rond de ontwikkeling van elektrische auto’s. ‘’Renault neemt daarmee tegen vele adviezen in toch risico’s. De regering zal ook alles inzetten op elektrische auto’s.”