Jaguar Land Rover wil auto’s bouwen in Saoedi-Arabië

Jaguar Land Rover overweegt een autofabriek te openen in Saoedi-Arabië. Dat heeft moederbedrijf Tata Motors laten weten. Als de plannen doorgaan, wordt het in korte tijd de tweede JLR-fabriek buiten Groot-Brittannië want onlangs kondigde Tata aan ook een fabriek in Shanghai op te zetten.

JLR heeft inmiddels een intentieverklaring getekend met de autoriteiten in Saoedi-Arabië. Voorlopig wordt nu eerst een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. De autofabrikant heeft dan ook de details van het plan nog lang niet ingevuld. Het belangrijkste doel is niet zo zeer om makkelijker toegang te krijgen tot de automarkten in Saoedi-Arabië en omliggende landen maar meer om gebruik te kunnen maken van goedkoper geproduceerd aluminium waarmee lichtere auto’s gefabriceerd kunnen worden. In Saoedi-Arabië wordt momenteel één van de grootste aluminiumsmelterijen van de wereld gebouwd die in 2014 in productie moet komen.

De directie van JLR heeft tegenover de BBC verklaard dat de buitenlandse productie niet ten koste zal gaan van de werkgelegenheid bij de Britse fabrieken. Daar heeft Tata Motors de laatste tijd juist veel geld geïnvesteerd in het opvoeren van de productie van zowel auto’s zelf als motoren.

Jaguar Land Rover wil auto’s bouwen in Saoedi-Arabië - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover wil auto’s bouwen in Saoedi-Arabië

Jaguar Land Rover overweegt een autofabriek te openen in Saoedi-Arabië. Dat heeft moederbedrijf Tata Motors laten weten. Als de plannen doorgaan, wordt het in korte tijd de tweede JLR-fabriek buiten Groot-Brittannië want onlangs kondigde Tata aan ook een fabriek in Shanghai op te zetten.

JLR heeft inmiddels een intentieverklaring getekend met de autoriteiten in Saoedi-Arabië. Voorlopig wordt nu eerst een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. De autofabrikant heeft dan ook de details van het plan nog lang niet ingevuld. Het belangrijkste doel is niet zo zeer om makkelijker toegang te krijgen tot de automarkten in Saoedi-Arabië en omliggende landen maar meer om gebruik te kunnen maken van goedkoper geproduceerd aluminium waarmee lichtere auto’s gefabriceerd kunnen worden. In Saoedi-Arabië wordt momenteel één van de grootste aluminiumsmelterijen van de wereld gebouwd die in 2014 in productie moet komen.

De directie van JLR heeft tegenover de BBC verklaard dat de buitenlandse productie niet ten koste zal gaan van de werkgelegenheid bij de Britse fabrieken. Daar heeft Tata Motors de laatste tijd juist veel geld geïnvesteerd in het opvoeren van de productie van zowel auto’s zelf als motoren.