Fransen bouwen steeds minder auto’s in Frankrijk

Renault en Peugeot-Citroën bouwen steeds minder auto’s in het thuisland Frankrijk. De ‘binnenlandse’ productie van beide Franse merken is in het derde kwartaal weer met bijna 12 procent gedaald vergeleken met een jaar geleden en is daarmee op de helft van het niveau van 2005 beland.

Dat meldt het Comité des constructeurs français d’automobiles. De grootste daling komt voor rekening van Renault dat nu nog meer 17,5 procent van haar productie in Frankrijk zelf realiseert. Bij PSA Peugeot-Citroën ligt dat cijfer nog altijd twee keer zo hoog waarmee deze merken nog altijd één op de drie wagens in Frankrijk bouwen.

Die Franse productie is vooral dit jaar sterk teruggedraaid. Over de eerste negen maanden komt het cijfer bij Renault uit op ruim 18 procent en bij PSA op 11 procent. Tegelijkertijd is de binnenlandse autoproductie in Duitsland met niet meer dan een kleine drie procent gekrompen, melden Franse bronnen jaloers. Duitsland bouwt daarmee vandaag de dag 3,5 keer zo veel auto’s als Frankrijk. Het regeringsbeleid in Parijs, met hoge belastingen en sociale lasten en weinig flexibele arbeidswetten, heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken.

Reacties

Jammer dat zoveel merken worden ontworteld uit vaderlandse bodem. Slecht voor de eigen economie en de echte autoliefhebber raak je als klant kwijt.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Fransen bouwen steeds minder auto’s in Frankrijk - Automobielmanagement.nl

Fransen bouwen steeds minder auto’s in Frankrijk

Renault en Peugeot-Citroën bouwen steeds minder auto’s in het thuisland Frankrijk. De ‘binnenlandse’ productie van beide Franse merken is in het derde kwartaal weer met bijna 12 procent gedaald vergeleken met een jaar geleden en is daarmee op de helft van het niveau van 2005 beland.

Dat meldt het Comité des constructeurs français d’automobiles. De grootste daling komt voor rekening van Renault dat nu nog meer 17,5 procent van haar productie in Frankrijk zelf realiseert. Bij PSA Peugeot-Citroën ligt dat cijfer nog altijd twee keer zo hoog waarmee deze merken nog altijd één op de drie wagens in Frankrijk bouwen.

Die Franse productie is vooral dit jaar sterk teruggedraaid. Over de eerste negen maanden komt het cijfer bij Renault uit op ruim 18 procent en bij PSA op 11 procent. Tegelijkertijd is de binnenlandse autoproductie in Duitsland met niet meer dan een kleine drie procent gekrompen, melden Franse bronnen jaloers. Duitsland bouwt daarmee vandaag de dag 3,5 keer zo veel auto’s als Frankrijk. Het regeringsbeleid in Parijs, met hoge belastingen en sociale lasten en weinig flexibele arbeidswetten, heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken.

Reacties

Jammer dat zoveel merken worden ontworteld uit vaderlandse bodem. Slecht voor de eigen economie en de echte autoliefhebber raak je als klant kwijt.

Geplaatst door: Monique Bakx op