Dudenhoeffer: automalaise Europa lang niet voorbij

Als gevolg van de crisis houdt de malaise in de Europese autoverkoop waarschijnlijk heel wat langer aan dat menigeen verwacht of hoopt, stelt ‘autoprofessor’ Ferdinand Dudenhoeffer.

De expert sprak met verslaggevers op het CAR Symposium. Ondanks signalen dat het beter gaat, zijn de economische problemen van Italië, Spanje en Griekenland nog helemaal niet opgelost. Hetzelfde geldt volgens Dudenhoeffer voor hun schuldenproblematiek. Wil de auto-industrie daadwerkelijk uit de put komen, dan moet eerst de economische situatie in Europa stabieler worden. Zo ver is het nog niet: "De verkopen zullen in 2013 verder verzwakken."

Dudenhoeffer staat niet alleen in zijn pessimisme. Een van de sprekers op de conferentie, topman  Hakan Samuelsson van Volvo Cars, zegt dit jaar in Europa geen positieve trend te verwachten. Mede om die reden heeft hij de productiecapaciteit beperkt. Mondiaal gezien doet Europa het slecht bij de nieuwverkoop: de prognose voor 2013 is 11,4 miljoen stuks, tegen 11,8 miljoen vorig jaar. Toch ziet Dudenhoeffer een lichtpuntje. Hij voorspelt herstel vanaf 2014, uitmondend in 13,7 miljoen verkochte nieuwe auto’s in 2020. Ter relativering: dat aantal is nog altijd beduidend minder dan de piek van 14,8 miljoen in 2007.

Dudenhoeffer: automalaise Europa lang niet voorbij - Automobielmanagement.nl

Dudenhoeffer: automalaise Europa lang niet voorbij

Als gevolg van de crisis houdt de malaise in de Europese autoverkoop waarschijnlijk heel wat langer aan dat menigeen verwacht of hoopt, stelt ‘autoprofessor’ Ferdinand Dudenhoeffer.

De expert sprak met verslaggevers op het CAR Symposium. Ondanks signalen dat het beter gaat, zijn de economische problemen van Italië, Spanje en Griekenland nog helemaal niet opgelost. Hetzelfde geldt volgens Dudenhoeffer voor hun schuldenproblematiek. Wil de auto-industrie daadwerkelijk uit de put komen, dan moet eerst de economische situatie in Europa stabieler worden. Zo ver is het nog niet: "De verkopen zullen in 2013 verder verzwakken."

Dudenhoeffer staat niet alleen in zijn pessimisme. Een van de sprekers op de conferentie, topman  Hakan Samuelsson van Volvo Cars, zegt dit jaar in Europa geen positieve trend te verwachten. Mede om die reden heeft hij de productiecapaciteit beperkt. Mondiaal gezien doet Europa het slecht bij de nieuwverkoop: de prognose voor 2013 is 11,4 miljoen stuks, tegen 11,8 miljoen vorig jaar. Toch ziet Dudenhoeffer een lichtpuntje. Hij voorspelt herstel vanaf 2014, uitmondend in 13,7 miljoen verkochte nieuwe auto’s in 2020. Ter relativering: dat aantal is nog altijd beduidend minder dan de piek van 14,8 miljoen in 2007.