Geslaagde rijexamen geen prospect autobranche

De autobranche verzuimt jongeren die geslaagd zijn voor hun rijexamen een gericht voertuigaanbod te doen. Een gemiste kans, vindt de Duitse marktonderzoeker Puls.

Het bureau vroeg aan 154 ‘verse’ geslaagden of ze recentelijk benaderd waren door een autobedrijf. Bij 77% was dat niet het geval, terwijl een op de drie jonge automobilisten aangaf juist zo’n aanbod te willen ontvangen.

Puls plaatst de resultaten in het perspectief van toenemende desinteresse voor auto’s bij jonge klanten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze leeftijdscategorie meer belangstelling heeft voor een nieuwe smartphone. Reden voor Puls om eens te peilen wat de autobranche zelf onderneemt om geslaagden voor het rijexamen aan zich te binden. "Gezien de uitdaging op dit vlak is het verrassend om te constateren dat maar 23% van deze doelgroep actief wordt benaderd met een aanbieding", zegt Puls-directeur Konrad Weßner. Zeker wanneer blijkt dat met name mannen (39,4%) en kopers van een nieuwe auto (41%) open staan voor een offerte. Kia verleidt jonge bezitters van een rijbewijs met een korting tussen de 1800 en 2100 euro. "Om instappers voor zich te winnen zouden ook andere autofabrikanten of -dealers minstens moeten nadenken over creatieve aanbiedingen."

Reacties

Gat in de markt. Wij kampen over een paar maanden ook met dit probleem. Misschien tevens een variant aanbieden in de trant van “auto te huur voor x dagen per jaar à x euro per jaar inclusief verzekeringen? Als je het goed doet volgt de aankoop vanzelf zodra de jongere genoeg verdient.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Geslaagde rijexamen geen prospect autobranche - Automobielmanagement.nl

Geslaagde rijexamen geen prospect autobranche

De autobranche verzuimt jongeren die geslaagd zijn voor hun rijexamen een gericht voertuigaanbod te doen. Een gemiste kans, vindt de Duitse marktonderzoeker Puls.

Het bureau vroeg aan 154 ‘verse’ geslaagden of ze recentelijk benaderd waren door een autobedrijf. Bij 77% was dat niet het geval, terwijl een op de drie jonge automobilisten aangaf juist zo’n aanbod te willen ontvangen.

Puls plaatst de resultaten in het perspectief van toenemende desinteresse voor auto’s bij jonge klanten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze leeftijdscategorie meer belangstelling heeft voor een nieuwe smartphone. Reden voor Puls om eens te peilen wat de autobranche zelf onderneemt om geslaagden voor het rijexamen aan zich te binden. "Gezien de uitdaging op dit vlak is het verrassend om te constateren dat maar 23% van deze doelgroep actief wordt benaderd met een aanbieding", zegt Puls-directeur Konrad Weßner. Zeker wanneer blijkt dat met name mannen (39,4%) en kopers van een nieuwe auto (41%) open staan voor een offerte. Kia verleidt jonge bezitters van een rijbewijs met een korting tussen de 1800 en 2100 euro. "Om instappers voor zich te winnen zouden ook andere autofabrikanten of -dealers minstens moeten nadenken over creatieve aanbiedingen."

Reacties

Gat in de markt. Wij kampen over een paar maanden ook met dit probleem. Misschien tevens een variant aanbieden in de trant van “auto te huur voor x dagen per jaar à x euro per jaar inclusief verzekeringen? Als je het goed doet volgt de aankoop vanzelf zodra de jongere genoeg verdient.

Geplaatst door: Monique Bakx op