Ferrari stopt groei af

BMW verkoopt in Nederland bijna meer dan Opel, Porsche gaat voor de tweehonderdduizend verkopen op jaarbasis en kijk niet verbaasd als Maserati in de statistieken in 2014/2015 Alfa Romeo passeert.

Ontwikkelingen die leuk zijn voor de boekhouders van de premiumfabrikanten, maar Ferrari vindt het geen aantrekkelijk toekomstscenario. De sportwagenbouwer laat weten dat zij jaarlijks niet meer dan zevenduizend auto’s wil verkopen om zo haar exclusiviteit te waarborgen. Ferrari produceerde in het eerste kwartaal 1.798 auto’s. Dat zijn er vier procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Topman Luca Cordero di Montezemolo trapt nu echter op de rem. Hij wil de productie gaan terugschroeven, zodat het jaarsaldo (2012: 7.318 auto’s) onder de grens van zevenduizend verkopen blijft. Ook voor wat betreft de merchandise moet Ferrari het hoofd volgens Di Montezemolo koel houden: dat moet bijzaak blijven. De limiet wordt gelegd bij maximaal zestig winkels die nevenproducten mogen verkopen. Op dit moment verdient Ferrari jaarlijks vijftig miljoen euro aan merchandise (shirts, petjes, stickers, sleutelhangers etc.). Dat is vrijwel gelijk aan de winst die het merk per kwartaal met haar auto’s maakt (57,4 miljoen euro).

Bron: Autointernationaal

Ferrari stopt groei af - Automobielmanagement.nl

Ferrari stopt groei af

BMW verkoopt in Nederland bijna meer dan Opel, Porsche gaat voor de tweehonderdduizend verkopen op jaarbasis en kijk niet verbaasd als Maserati in de statistieken in 2014/2015 Alfa Romeo passeert.

Ontwikkelingen die leuk zijn voor de boekhouders van de premiumfabrikanten, maar Ferrari vindt het geen aantrekkelijk toekomstscenario. De sportwagenbouwer laat weten dat zij jaarlijks niet meer dan zevenduizend auto’s wil verkopen om zo haar exclusiviteit te waarborgen. Ferrari produceerde in het eerste kwartaal 1.798 auto’s. Dat zijn er vier procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Topman Luca Cordero di Montezemolo trapt nu echter op de rem. Hij wil de productie gaan terugschroeven, zodat het jaarsaldo (2012: 7.318 auto’s) onder de grens van zevenduizend verkopen blijft. Ook voor wat betreft de merchandise moet Ferrari het hoofd volgens Di Montezemolo koel houden: dat moet bijzaak blijven. De limiet wordt gelegd bij maximaal zestig winkels die nevenproducten mogen verkopen. Op dit moment verdient Ferrari jaarlijks vijftig miljoen euro aan merchandise (shirts, petjes, stickers, sleutelhangers etc.). Dat is vrijwel gelijk aan de winst die het merk per kwartaal met haar auto’s maakt (57,4 miljoen euro).

Bron: Autointernationaal