West-Europa beleeft slechtste autojaar sinds oliecrisis

De verkoop van nieuwe auto’s in West-Europa zijn tot nu toe dit jaar zo slecht dat we dertig jaar terug in de tijd moeten hebben om op hetzelfde niveau uit te komen.

Volgens een vandaag verschenen onderzoek van CAR-Center Automotive Researchhebben we het ergste nog niet gehad in 2013. De afzetkrimp zal nog erger worden. De EU-landen plus de Efta-landen (Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland) moeten rekening houden met vijf procent minder nieuwverkoop, goed voor 11,89 miljoen personenwagens. En dat terwijl 2012 ook al om te huilen was.

Bijzonder zwaar worden Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en Griekenland getroffen. Kromp hier de markt vorig jaar al met liefst zeventien procent, in 2013 komt daar nog eens min 9,6 procent bij. Vooral de hoge werkloosheid is debet aan deze ontwikkeling. In het verlengde daarvan draaien ook de autofabrieken in genoemde landen ver onder niveau. Volgens CAR-directeur Ferdinand Dudenhöffer wordt slechts 58 procent van de capaciteit benut

West-Europa beleeft slechtste autojaar sinds oliecrisis - Automobielmanagement.nl

West-Europa beleeft slechtste autojaar sinds oliecrisis

De verkoop van nieuwe auto’s in West-Europa zijn tot nu toe dit jaar zo slecht dat we dertig jaar terug in de tijd moeten hebben om op hetzelfde niveau uit te komen.

Volgens een vandaag verschenen onderzoek van CAR-Center Automotive Researchhebben we het ergste nog niet gehad in 2013. De afzetkrimp zal nog erger worden. De EU-landen plus de Efta-landen (Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland) moeten rekening houden met vijf procent minder nieuwverkoop, goed voor 11,89 miljoen personenwagens. En dat terwijl 2012 ook al om te huilen was.

Bijzonder zwaar worden Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en Griekenland getroffen. Kromp hier de markt vorig jaar al met liefst zeventien procent, in 2013 komt daar nog eens min 9,6 procent bij. Vooral de hoge werkloosheid is debet aan deze ontwikkeling. In het verlengde daarvan draaien ook de autofabrieken in genoemde landen ver onder niveau. Volgens CAR-directeur Ferdinand Dudenhöffer wordt slechts 58 procent van de capaciteit benut