‘Chinezen en Frankrijk pompen geld in PSA Peugeot Citroën’

Het Chinese autobedrijf Dongfeng is bereid anderhalf miljard euro in PSA Peugeot Citroën te pompen. De Franse staat zou dan eenzelfde bedrag beschikbaar stellen. Dongfeng en de Franse Staat worden daarmee samen de grootste aandeelhouders in PSA, met ieder een belang van tussen de twintig en de dertig procent.

Dat is het scenario dat volgens de Franse zakenkrant Les Echos momenteel door Franse overheidsdienaren wordt besproken in China. Volgens de krant wordt over de details van ‘het dossier Dongfeng’ nog onderhandeld waarbij het nog altijd mogelijk is dat zich andere oplossingen voor de financiële nood van de autobouwer aandienen. PSA zelf blijft zich op de vlakte houden met de mededeling ‘dat verschillende industriële en commerciële projecten bestudeerd worden’. Al eerder deze maand verklaarde PSA met Dongfeng bezig te zijn voor een aandeel.

Les Echos denkt wel dat er nog een lange weg te gaan is. De belangrijkste obstakels zijn het aandelenbelang van de familie Peugeot, die op dit moment nog altijd ruim 25 procent in handen heeft, en de samenwerking tussen PSA en General Motors dat daarbij ook zeven procent van het aandelenkapitaal heeft verkregen. Vooral de terughoudendheid van GM om de samenwerking verder uit te bouwen, vormt echter een aanleiding voor PSA om zijn heil elders te zoeken.

 

‘Chinezen en Frankrijk pompen geld in PSA Peugeot Citroën’ - Automobielmanagement.nl

‘Chinezen en Frankrijk pompen geld in PSA Peugeot Citroën’

Het Chinese autobedrijf Dongfeng is bereid anderhalf miljard euro in PSA Peugeot Citroën te pompen. De Franse staat zou dan eenzelfde bedrag beschikbaar stellen. Dongfeng en de Franse Staat worden daarmee samen de grootste aandeelhouders in PSA, met ieder een belang van tussen de twintig en de dertig procent.

Dat is het scenario dat volgens de Franse zakenkrant Les Echos momenteel door Franse overheidsdienaren wordt besproken in China. Volgens de krant wordt over de details van ‘het dossier Dongfeng’ nog onderhandeld waarbij het nog altijd mogelijk is dat zich andere oplossingen voor de financiële nood van de autobouwer aandienen. PSA zelf blijft zich op de vlakte houden met de mededeling ‘dat verschillende industriële en commerciële projecten bestudeerd worden’. Al eerder deze maand verklaarde PSA met Dongfeng bezig te zijn voor een aandeel.

Les Echos denkt wel dat er nog een lange weg te gaan is. De belangrijkste obstakels zijn het aandelenbelang van de familie Peugeot, die op dit moment nog altijd ruim 25 procent in handen heeft, en de samenwerking tussen PSA en General Motors dat daarbij ook zeven procent van het aandelenkapitaal heeft verkregen. Vooral de terughoudendheid van GM om de samenwerking verder uit te bouwen, vormt echter een aanleiding voor PSA om zijn heil elders te zoeken.