Volvo Trucks in Gent wint en verliest werk

Gent wordt de volumefabriek voor zware vrachtwagens bij Volvo en biedt voortaan het volledige gamma aan, zo klinkt het uit de Belgische fabriek.

Maar het hoofdkantoor in Göteborg nuanceert dat: de assemblagelijn voor middelgrote trucks in België gaat in elk geval dicht en dat heeft gevolgen voor tweehonderd mensen. zo meldt de website van De Tijd. Het plan dat Volvo Group aankondigde, bestaat uit drie ingrepen. De eerste betreft een interne Zweedse operatie maar de tweede is belangrijker. Want in de hoofdfabriek van Göteborg wordt de assemblage van zware trucks geconcentreerd op één lijn en  één assemblagelijn gaat dicht. Het deel van de productie dat Göteborg dan niet meer kan verwerken, wordt vervolgens doorgeschoven naar Gent die zijn enige assemblagelijn dan beter zal kunnen benutten. Minder positief voor Gent is dat Göteborg voor de assemblage van middelgrote trucks kiest voor een concentratie in het Franse Blainville. Ten koste van Gent dus, dat zijn assemblagelijn voor dat type vrachtwagen verliest.

Maar Volvo Trucks in Gent plant, behalve de uitbreiding van zijn rol in het segment heavy trucks, nieuwe activiteiten. De fittingdivisie zal voortaan ook werken voor Blainville (fitting is het monteren van banden op velgen). Zo wordt elke fabriek nog meer specialist: Gent voor de zware vrachtwagens, Blainville voor de medium trucks.

Volvo Trucks is een onderdeel van de Zweedse Volvo Group dat behalve vrachtwagens ook bussen bouwt, bouwmaterieel en motoren voor maritieme en industriële toepassingen. De groep heeft 115 duizend mensen aan het werk in negentien landen en is niet te verwarren met Volvo Cars.

Reacties

Misschien aardig om te weten dat Blainville sinds jaar en dag een fabriek van Renault Trucks is. Daar worden onder meer cabines geproduceerd en verschillende middelzware en lichte trucks geassembleerd.Onder meer de Midlum-serie, waarvan de cabine niet alleen op de lichte Volvo’s prijkt maar ook op de DAF LF-serie. Concentratie van de productie van Volvo- en Renault trucks in Blainville is dus logisch. Jammer voor Gent die bij een aantrekkende markt straks de beperkte productie van zware Volvo’s mag aanvullen.

Geplaatst door: A.van Nierop op
Volvo Trucks in Gent wint en verliest werk - Automobielmanagement.nl

Volvo Trucks in Gent wint en verliest werk

Gent wordt de volumefabriek voor zware vrachtwagens bij Volvo en biedt voortaan het volledige gamma aan, zo klinkt het uit de Belgische fabriek.

Maar het hoofdkantoor in Göteborg nuanceert dat: de assemblagelijn voor middelgrote trucks in België gaat in elk geval dicht en dat heeft gevolgen voor tweehonderd mensen. zo meldt de website van De Tijd. Het plan dat Volvo Group aankondigde, bestaat uit drie ingrepen. De eerste betreft een interne Zweedse operatie maar de tweede is belangrijker. Want in de hoofdfabriek van Göteborg wordt de assemblage van zware trucks geconcentreerd op één lijn en  één assemblagelijn gaat dicht. Het deel van de productie dat Göteborg dan niet meer kan verwerken, wordt vervolgens doorgeschoven naar Gent die zijn enige assemblagelijn dan beter zal kunnen benutten. Minder positief voor Gent is dat Göteborg voor de assemblage van middelgrote trucks kiest voor een concentratie in het Franse Blainville. Ten koste van Gent dus, dat zijn assemblagelijn voor dat type vrachtwagen verliest.

Maar Volvo Trucks in Gent plant, behalve de uitbreiding van zijn rol in het segment heavy trucks, nieuwe activiteiten. De fittingdivisie zal voortaan ook werken voor Blainville (fitting is het monteren van banden op velgen). Zo wordt elke fabriek nog meer specialist: Gent voor de zware vrachtwagens, Blainville voor de medium trucks.

Volvo Trucks is een onderdeel van de Zweedse Volvo Group dat behalve vrachtwagens ook bussen bouwt, bouwmaterieel en motoren voor maritieme en industriële toepassingen. De groep heeft 115 duizend mensen aan het werk in negentien landen en is niet te verwarren met Volvo Cars.

Reacties

Misschien aardig om te weten dat Blainville sinds jaar en dag een fabriek van Renault Trucks is. Daar worden onder meer cabines geproduceerd en verschillende middelzware en lichte trucks geassembleerd.Onder meer de Midlum-serie, waarvan de cabine niet alleen op de lichte Volvo’s prijkt maar ook op de DAF LF-serie. Concentratie van de productie van Volvo- en Renault trucks in Blainville is dus logisch. Jammer voor Gent die bij een aantrekkende markt straks de beperkte productie van zware Volvo’s mag aanvullen.

Geplaatst door: A.van Nierop op