Investeringen drukken winst BMW

BMW moet zwaar investeren in nieuwe technologie en het uitbreiden van de productiecapaciteit om de concurrentie van vooral Mercedes en Audi voor te blijven. Dat heeft er niet alleen toe geleid dat de winst in het afgelopen kwartaal lager is uitgekomen maar betekent bovendien dat ook het vierde kwartaal slechter wordt dan eerder verwacht.

‘’Ons doel is om de concurrentiepositie van de groep ook op lange termijn te verzekeren. Dat is belangrijker dan winst op de korte termijn,” legde bestuursvoorzitter Norbert Reithofer uit bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De autodivisie, goed voor 90 procent van de groepscijfers, boekte met bijna 17,2 miljard aan omzet een vrijwel even hoog cijfer als vorig jaar. De winst (EBIT) kwam echter met bijna 1,55 miljard zes procent lager uit. Op de beurs van Frankfurt werd dat ‘bestraft’ met een koersdaling van bijna vijf procent.

De groep wist in deze periode desalniettemin het aantal verkochte auto’s met bijna elf procent op te voeren naar 481.657 eenheden. BMW zelf nam daarvan 405.350 auto’s voor haar rekening, een toename met bijna twaalf procent. Dat is vooral te danken aan China en in mindere mate de Verenigde Staten. In Europa kon BMW, ondanks de moeilijke marktsituatie, in het afgelopen kwartaal echter toch nog één procent meer auto’s verkopen

Investeringen drukken winst BMW - Automobielmanagement.nl

Investeringen drukken winst BMW

BMW moet zwaar investeren in nieuwe technologie en het uitbreiden van de productiecapaciteit om de concurrentie van vooral Mercedes en Audi voor te blijven. Dat heeft er niet alleen toe geleid dat de winst in het afgelopen kwartaal lager is uitgekomen maar betekent bovendien dat ook het vierde kwartaal slechter wordt dan eerder verwacht.

‘’Ons doel is om de concurrentiepositie van de groep ook op lange termijn te verzekeren. Dat is belangrijker dan winst op de korte termijn,” legde bestuursvoorzitter Norbert Reithofer uit bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De autodivisie, goed voor 90 procent van de groepscijfers, boekte met bijna 17,2 miljard aan omzet een vrijwel even hoog cijfer als vorig jaar. De winst (EBIT) kwam echter met bijna 1,55 miljard zes procent lager uit. Op de beurs van Frankfurt werd dat ‘bestraft’ met een koersdaling van bijna vijf procent.

De groep wist in deze periode desalniettemin het aantal verkochte auto’s met bijna elf procent op te voeren naar 481.657 eenheden. BMW zelf nam daarvan 405.350 auto’s voor haar rekening, een toename met bijna twaalf procent. Dat is vooral te danken aan China en in mindere mate de Verenigde Staten. In Europa kon BMW, ondanks de moeilijke marktsituatie, in het afgelopen kwartaal echter toch nog één procent meer auto’s verkopen