Renault ziet het jaar 2014 positief in

De Groupe Renault heeft niet alleen over het afgelopen jaar een betere marge gedraaid dan verwacht maar denkt tevens dat die marge in 2014 verder zal kunnen toenemen en dat ook de verkopen vooral dankzij een stabilisatie van de automarkt in Europa weer een stijgende lijn laten zien.

Renault c.s. is over 2013 uitgekomen op een omzet van ruim 40,9 miljard euro, een half procentje meer dan een jaar eerder. De operationele winst kwam uit op 1,242 miljard tegen 782 miljoen in 2012. De uiteindelijke nettowinst daalde weliswaar naar 586 miljoen, rond een derde van de winst in het voorafgaande jaar, maar dat komt grotendeels door buitengewone lasten. Zo kostte het beëindigen van de activiteiten in Iran het Franse concern 541 miljoen, werd 488 miljoen afgeboekt op ‘diverse autolijnen’ en kostte de herstructurering in Frankrijk en elders ook nog eens 423 miljoen. Aan de andere kant kon de groep van de partnerbedrijven, en dan met name Nissan, een bijdrage van ruim 1,4 miljard opstrijken.

De Renault Groupe verwacht, zoals gezegd, dat de automarkt in Europa zich dit jaar zal stabiliseren. De groei in de ontwikkelende landen, met name China, is zeker op korte termijn echter minder zeker geworden. Al met al mikt Renault op een verbetering van de resultaten en op een positieve kasstroom van de autodivisie.

Renault ziet het jaar 2014 positief in - Automobielmanagement.nl

Renault ziet het jaar 2014 positief in

De Groupe Renault heeft niet alleen over het afgelopen jaar een betere marge gedraaid dan verwacht maar denkt tevens dat die marge in 2014 verder zal kunnen toenemen en dat ook de verkopen vooral dankzij een stabilisatie van de automarkt in Europa weer een stijgende lijn laten zien.

Renault c.s. is over 2013 uitgekomen op een omzet van ruim 40,9 miljard euro, een half procentje meer dan een jaar eerder. De operationele winst kwam uit op 1,242 miljard tegen 782 miljoen in 2012. De uiteindelijke nettowinst daalde weliswaar naar 586 miljoen, rond een derde van de winst in het voorafgaande jaar, maar dat komt grotendeels door buitengewone lasten. Zo kostte het beëindigen van de activiteiten in Iran het Franse concern 541 miljoen, werd 488 miljoen afgeboekt op ‘diverse autolijnen’ en kostte de herstructurering in Frankrijk en elders ook nog eens 423 miljoen. Aan de andere kant kon de groep van de partnerbedrijven, en dan met name Nissan, een bijdrage van ruim 1,4 miljard opstrijken.

De Renault Groupe verwacht, zoals gezegd, dat de automarkt in Europa zich dit jaar zal stabiliseren. De groei in de ontwikkelende landen, met name China, is zeker op korte termijn echter minder zeker geworden. Al met al mikt Renault op een verbetering van de resultaten en op een positieve kasstroom van de autodivisie.