Ford Genk bouwt verder af

Wanneer medio september de productie van de Ford Mondeo in Genk stopt, zullen de resterende werknemers geen vijfhonderd maar nog slechts 370 wagens (Galaxy en S-Max) per dag bouwen. En dat tot medio december 2014, als ‘de uitloop’ begint.

De directie gaf maandag op de ondernemingsraad meer details over de stapsgewijze sluiting van Ford’s autofabriek in Genk. De eerste bouwstop betreft de Mondeo, waarvan de nieuwe versie in Valencia van de band gaat lopen. Het einde in Genk is gepland in de tweede week van september.

Daarna bouwen de werknemers nog de S-Max en Galaxy. De uitloop wordt gepland in de tweede helft van december. De fabriek moet helemaal de deuren sluiten op 31 december. Vanaf de derde week van september daalt het productievolume naar 370 voertuigen per dag. Sinds één ploeg werd afgeschaft op 1 juni 2013 lag het volume op vijfhonderd. Daarvoor bedroeg de productie nog duizend stuks per dag.

Aangezien het niet de bedoeling is de band trager te laten draaien, zullen er extra dagen van tijdelijke werkloosheid worden aangevraagd. Bij de toeleveranciers IAC en SML, waar het maximale aantal vroegtijdige vertrekkers is bereikt, hoopt men daardoor in september nog een aantal extra aanvragen tot vroegtijdig vertrek te kunnen goedkeuren. Afhankelijk van de verkoopcijfers kan het productieschema nog worden gewijzigd.

Bron: De Tijd be.

Ford Genk bouwt verder af - Automobielmanagement.nl

Ford Genk bouwt verder af

Wanneer medio september de productie van de Ford Mondeo in Genk stopt, zullen de resterende werknemers geen vijfhonderd maar nog slechts 370 wagens (Galaxy en S-Max) per dag bouwen. En dat tot medio december 2014, als ‘de uitloop’ begint.

De directie gaf maandag op de ondernemingsraad meer details over de stapsgewijze sluiting van Ford’s autofabriek in Genk. De eerste bouwstop betreft de Mondeo, waarvan de nieuwe versie in Valencia van de band gaat lopen. Het einde in Genk is gepland in de tweede week van september.

Daarna bouwen de werknemers nog de S-Max en Galaxy. De uitloop wordt gepland in de tweede helft van december. De fabriek moet helemaal de deuren sluiten op 31 december. Vanaf de derde week van september daalt het productievolume naar 370 voertuigen per dag. Sinds één ploeg werd afgeschaft op 1 juni 2013 lag het volume op vijfhonderd. Daarvoor bedroeg de productie nog duizend stuks per dag.

Aangezien het niet de bedoeling is de band trager te laten draaien, zullen er extra dagen van tijdelijke werkloosheid worden aangevraagd. Bij de toeleveranciers IAC en SML, waar het maximale aantal vroegtijdige vertrekkers is bereikt, hoopt men daardoor in september nog een aantal extra aanvragen tot vroegtijdig vertrek te kunnen goedkeuren. Afhankelijk van de verkoopcijfers kan het productieschema nog worden gewijzigd.

Bron: De Tijd be.