Meeste Britten financieren nieuwe auto

Meer dan 80 procent van de kopers van nieuwe auto’s in Groot-Brittannië doet dat met een financiering. Zes op de tien leent daarbij ook minstens het bedrag dat voor die auto zelf nodig is, soms meer. Voor de recessie werd nog maar de helft van de nieuwe Britse auto’s gefinancierd.

Dat blijkt uit onderzoek van Black Horse, één van de grootste aanbieders van autofinancieringen via dealers en zelf onderdeel van Lloyds Banking Group. De Britse autoverkopen gaan de laatste maanden nog altijd sterk omhoog wat voor een groot deel komt omdat het makkelijk is een financiering te krijgen. In de meeste auto-advertenties wordt ook steeds het bij leasen maandelijks te betalen bedrag genoemd en vrijwel nooit de verkoopprijs van de auto zelf. In veel van die gevallen wordt de helft van de aankoopwaarde betaald in maandelijkse bedragen en de rest als inruilwaarde na afloop van de leaseperiode. 

De sterke toename van die auto-aankopen ‘op de pof’ leiden echter steeds meer tot vragen over de houdbaarheid van de Britse automarkt, tekent de Financial Times aan. ‘’De goedkope financiering hangt af van het lage rentepeil. Wat gaan we doen als de rente weer omhoog gaat en er een eind komt aan de hausse. Hoe houden de dealers dan het ‘momentum’ voor hun bedrijven vast?” vraagt Chris Sutton, directeur van Black Horse, zich af.

Meeste Britten financieren nieuwe auto - Automobielmanagement.nl

Meeste Britten financieren nieuwe auto

Meer dan 80 procent van de kopers van nieuwe auto’s in Groot-Brittannië doet dat met een financiering. Zes op de tien leent daarbij ook minstens het bedrag dat voor die auto zelf nodig is, soms meer. Voor de recessie werd nog maar de helft van de nieuwe Britse auto’s gefinancierd.

Dat blijkt uit onderzoek van Black Horse, één van de grootste aanbieders van autofinancieringen via dealers en zelf onderdeel van Lloyds Banking Group. De Britse autoverkopen gaan de laatste maanden nog altijd sterk omhoog wat voor een groot deel komt omdat het makkelijk is een financiering te krijgen. In de meeste auto-advertenties wordt ook steeds het bij leasen maandelijks te betalen bedrag genoemd en vrijwel nooit de verkoopprijs van de auto zelf. In veel van die gevallen wordt de helft van de aankoopwaarde betaald in maandelijkse bedragen en de rest als inruilwaarde na afloop van de leaseperiode. 

De sterke toename van die auto-aankopen ‘op de pof’ leiden echter steeds meer tot vragen over de houdbaarheid van de Britse automarkt, tekent de Financial Times aan. ‘’De goedkope financiering hangt af van het lage rentepeil. Wat gaan we doen als de rente weer omhoog gaat en er een eind komt aan de hausse. Hoe houden de dealers dan het ‘momentum’ voor hun bedrijven vast?” vraagt Chris Sutton, directeur van Black Horse, zich af.