Volvo Cars breidt nog meer uit in China

Net een paar dagen nadat bekend werd dat Volvo de XC60 ook in China gaat bouwen, heeft de Zweeds-Chinese autofabrikant nog een groot uitbreidingsproject in dat land aangekondigd.

De pas vorig jaar geopende assemblagefabriek in Daqing gaat de capaciteit fors opvoeren en moet daarmee tegelijkertijd de meest geavanceerde Volvo-vestiging in China worden. De forse investering komt niet helemaal uit de lucht vallen want de stad Daqing heeft een belang van 37 procent in de autofabrikant.
Volvo Cars hoopt dit jaar in China tachtig duizend nieuwe personenauto’s te verkopen. Dat betekent dat China dan meteen de grootste nationale markt is voor het merk, dat zoals bekend voor het grootste deel eigendom is van Geely. Binnen enkele jaren wil Volvo de afzet tot zeker tweehonderd duizend per jaar opvoeren, waar de komst van de XC60 en de uitbreiding van Daqing belangrijke randvoorwaarden voor moeten zijn.
De Chinese expansie heeft, zeker op termijn, ook consequenties voor de Europese fabrieken in Torslanda en het Belgische Gent. Woordvoerder Mark de Mey van de Gentse fabriek zei eerder deze week tegenover de Belgische media dat er eind 2015 meer duidelijkheid zou moeten zijn over het gamma dat daar wordt gebouwd.

Volvo Cars breidt nog meer uit in China - Automobielmanagement.nl

Volvo Cars breidt nog meer uit in China

Net een paar dagen nadat bekend werd dat Volvo de XC60 ook in China gaat bouwen, heeft de Zweeds-Chinese autofabrikant nog een groot uitbreidingsproject in dat land aangekondigd.

De pas vorig jaar geopende assemblagefabriek in Daqing gaat de capaciteit fors opvoeren en moet daarmee tegelijkertijd de meest geavanceerde Volvo-vestiging in China worden. De forse investering komt niet helemaal uit de lucht vallen want de stad Daqing heeft een belang van 37 procent in de autofabrikant.
Volvo Cars hoopt dit jaar in China tachtig duizend nieuwe personenauto’s te verkopen. Dat betekent dat China dan meteen de grootste nationale markt is voor het merk, dat zoals bekend voor het grootste deel eigendom is van Geely. Binnen enkele jaren wil Volvo de afzet tot zeker tweehonderd duizend per jaar opvoeren, waar de komst van de XC60 en de uitbreiding van Daqing belangrijke randvoorwaarden voor moeten zijn.
De Chinese expansie heeft, zeker op termijn, ook consequenties voor de Europese fabrieken in Torslanda en het Belgische Gent. Woordvoerder Mark de Mey van de Gentse fabriek zei eerder deze week tegenover de Belgische media dat er eind 2015 meer duidelijkheid zou moeten zijn over het gamma dat daar wordt gebouwd.