Takata nog steeds de gebeten hond in de VS

Het National Highway Traffic Safety Administration, de Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid, legt airbagfabrikant Takata een boete op van 14.000 dollar per dag omdat het Japanse bedrijf nog altijd niet volledig wil meewerken aan het onderzoek naar exploderende airbags die volgens de Amerikanen zeker zes automobilisten het leven hebben gekost.

De NHTSA dreigt Takata bij het ministerie van justitie aan te klagen als het bij de weigerachtige houding blijft.

 Vorig jaar eiste het agentschap dat Takata een reeks documenten zou overleggen en vragen moest beantwoorden rond de problemen met de airbags. Takata heeft weliswaar inmiddels 2,4 pagina’s aan informatie ingestuurd maar daaraan ontbreekt volgens de NHTSA de verplichte uitleg over de inhoud van die papieren.  "Dat probleem, in combinatie met de houding die Takata onlangs innam met betrekking tot een ander onderwerp leidt ons tot de conclusie dat Takata niet erg willig is de informatie over te dragen noch mee wil werken aan ons verdere onderzoek," aldus hoofd juridische zaken Kevin Vincent van de NHTSA. Takata zegt op haar beurt ‘verrast en teleurgesteld’ te zijn door de nieuwe stappen van de dienst. Het Japanse bedrijf blijft erbij dat het klimaat in sommige Amerikaanse steden een belangrijke rol speelt bij de geconstateerde problemen.

Takata nog steeds de gebeten hond in de VS - Automobielmanagement.nl

Takata nog steeds de gebeten hond in de VS

Het National Highway Traffic Safety Administration, de Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid, legt airbagfabrikant Takata een boete op van 14.000 dollar per dag omdat het Japanse bedrijf nog altijd niet volledig wil meewerken aan het onderzoek naar exploderende airbags die volgens de Amerikanen zeker zes automobilisten het leven hebben gekost.

De NHTSA dreigt Takata bij het ministerie van justitie aan te klagen als het bij de weigerachtige houding blijft.

 Vorig jaar eiste het agentschap dat Takata een reeks documenten zou overleggen en vragen moest beantwoorden rond de problemen met de airbags. Takata heeft weliswaar inmiddels 2,4 pagina’s aan informatie ingestuurd maar daaraan ontbreekt volgens de NHTSA de verplichte uitleg over de inhoud van die papieren.  "Dat probleem, in combinatie met de houding die Takata onlangs innam met betrekking tot een ander onderwerp leidt ons tot de conclusie dat Takata niet erg willig is de informatie over te dragen noch mee wil werken aan ons verdere onderzoek," aldus hoofd juridische zaken Kevin Vincent van de NHTSA. Takata zegt op haar beurt ‘verrast en teleurgesteld’ te zijn door de nieuwe stappen van de dienst. Het Japanse bedrijf blijft erbij dat het klimaat in sommige Amerikaanse steden een belangrijke rol speelt bij de geconstateerde problemen.