Houding D’Ieteren spijkerhard: onrendabel, dan weg

“Latem Motors was niet rendabel. Daarom hebben we de garage geschrapt als concessionaris.” Dat is de haast laconieke reactie van het Belgische autoconcern D’Ieteren op het bericht dat dealer Latem Motors naar de rechter stapt om de eenzijdige opzegging van het contract voor Audi aan te vechten.

"Wij vreesden dat we op termijn zelf schade zouden ondervinden," stelt CEO Denis Gorteman in economisch dagblad De Tijd.

Volgens D’Ieteren was Latem Motors één van de slechts draaiende dealers in het hele netwerk. Vorig jaar leed dat autobedrijf een verlies van 156.000 euro. Latem is ook de enige die tot nu toe naar de rechter is gestapt. Gorteman denkt ook niet dat hij andere dealers op dezelfde manier zal aanpakken, hoewel hij wel stelt dat zeker 30 tot 40 procent op dit moment niet rendabel draait. D’Ieteren is wel bezig om het aantal zelfstandige dealers terug te brengen van 171 naar 27 maar smeert dat uit over een periode van vijf jaar. "Dat proces is nu aan de gang", zegt Gorteman. "In sommige regio’s zijn de gesprekken tussen de dealers daarover bijna afgerond, in andere regio’s zijn de discussies nog gaande. Het is work in progress."

Houding D’Ieteren spijkerhard: onrendabel, dan weg - Automobielmanagement.nl

Houding D’Ieteren spijkerhard: onrendabel, dan weg

“Latem Motors was niet rendabel. Daarom hebben we de garage geschrapt als concessionaris.” Dat is de haast laconieke reactie van het Belgische autoconcern D’Ieteren op het bericht dat dealer Latem Motors naar de rechter stapt om de eenzijdige opzegging van het contract voor Audi aan te vechten.

"Wij vreesden dat we op termijn zelf schade zouden ondervinden," stelt CEO Denis Gorteman in economisch dagblad De Tijd.

Volgens D’Ieteren was Latem Motors één van de slechts draaiende dealers in het hele netwerk. Vorig jaar leed dat autobedrijf een verlies van 156.000 euro. Latem is ook de enige die tot nu toe naar de rechter is gestapt. Gorteman denkt ook niet dat hij andere dealers op dezelfde manier zal aanpakken, hoewel hij wel stelt dat zeker 30 tot 40 procent op dit moment niet rendabel draait. D’Ieteren is wel bezig om het aantal zelfstandige dealers terug te brengen van 171 naar 27 maar smeert dat uit over een periode van vijf jaar. "Dat proces is nu aan de gang", zegt Gorteman. "In sommige regio’s zijn de gesprekken tussen de dealers daarover bijna afgerond, in andere regio’s zijn de discussies nog gaande. Het is work in progress."