Takata vond controleren airbags te duur

De Japanse airbag-fabrikant Takata, die verwikkeld is in een uitdijend schandaal rond explosiegevaar van die airbags, stopte een paar jaar geleden met een intern onderzoek naar die problemen omdat de kosten te ver opliepen. Al die tijd was binnen Takata al bekend dat gebrekkige lasnaden tot het voortijdig exploderen van de airbags kon leiden.

Dat is naar voren gekomen tijdens een hoorzitting van de Amerikaanse senaat over ‘Takata-gate’.

"Takata heeft jarenlang meer belang gehecht aan de kosten dan aan de veiligheid. Hoe meer bewijzen we zien, hoe meer het beeld opkomt van een bedrijf dat zich nergens druk over maakte," aldus een aantal senatoren. De exploderende airbags – die een ´regen´ aan rondvliegende metaaldeeltjes veroorzaken – worden inmiddels verantwoordelijk geacht voor acht doden en ruim 100 gewonden. Dat aantal zou fors op kunnen lopen als Takata een schadefonds voor slachtoffers instelt, zoals eerder is gebleken bij General Motors. Takata wil dat tot nu toe niet doen maar de Senaat dringt daar wel sterk op aan.

De Amerikaanse autoriteiten hebben inmiddels een dossier van meer dan 13.000 documenten over Takata opgebouwd. De Senaat vindt echter ook dat de eigen verkeersveiligheidsdienst NHTSA niet snel genoeg in actie is gekomen toen de eerste problemen opdoken.

Takata vond controleren airbags te duur - Automobielmanagement.nl

Takata vond controleren airbags te duur

De Japanse airbag-fabrikant Takata, die verwikkeld is in een uitdijend schandaal rond explosiegevaar van die airbags, stopte een paar jaar geleden met een intern onderzoek naar die problemen omdat de kosten te ver opliepen. Al die tijd was binnen Takata al bekend dat gebrekkige lasnaden tot het voortijdig exploderen van de airbags kon leiden.

Dat is naar voren gekomen tijdens een hoorzitting van de Amerikaanse senaat over ‘Takata-gate’.

"Takata heeft jarenlang meer belang gehecht aan de kosten dan aan de veiligheid. Hoe meer bewijzen we zien, hoe meer het beeld opkomt van een bedrijf dat zich nergens druk over maakte," aldus een aantal senatoren. De exploderende airbags – die een ´regen´ aan rondvliegende metaaldeeltjes veroorzaken – worden inmiddels verantwoordelijk geacht voor acht doden en ruim 100 gewonden. Dat aantal zou fors op kunnen lopen als Takata een schadefonds voor slachtoffers instelt, zoals eerder is gebleken bij General Motors. Takata wil dat tot nu toe niet doen maar de Senaat dringt daar wel sterk op aan.

De Amerikaanse autoriteiten hebben inmiddels een dossier van meer dan 13.000 documenten over Takata opgebouwd. De Senaat vindt echter ook dat de eigen verkeersveiligheidsdienst NHTSA niet snel genoeg in actie is gekomen toen de eerste problemen opdoken.