Duitse autobouwers bang voor Brexit

De Duitse autofabrikanten vrezen dat de gevolgen van Brexit, een uittreden van Groot-Brittannië uit de EU, veel grotere gevolgen zal hebben dan als Griekenland uit de EU zou verdwijnen. “De Britten in de EU houden is daarom belangrijker dan Griekenland in de euro houden,” zegt voorzitter Matthias Wissman van de associatie voor de Duitse auto-industrie VDA.

Groot-Brittannië houdt over uiterlijk twee jaar een referendum met de eenvoudige vraag: blijven we in de EU of stappen we er uit. Vooruit lopend probeert premier David Cameron allerlei concessies van zijn EU-collega’s los te peuteren. Kiezen de Britten voor ‘uit’, dan zal de export van auto’s uit de rest van de EU naar de Britse markt én de export van de vele in Groot-Brittannië gebouwde auto’s veel moeilijker worden, denkt de VDA. Bovendien komt ook de internationale bevoorradingsketen binnen de autosector danig in gevaar.

Volgens een onderzoek van de Bertelsmann Foundation zou de verkoop van Duitse auto’s op de Britse markt zeker twee procent dalen. Vorig jaar verkochten de Duitsers gezamenlijk voor 18 miljard euro aan auto’s aan Britse klanten.

Duitse autobouwers bang voor Brexit - Automobielmanagement.nl

Duitse autobouwers bang voor Brexit

De Duitse autofabrikanten vrezen dat de gevolgen van Brexit, een uittreden van Groot-Brittannië uit de EU, veel grotere gevolgen zal hebben dan als Griekenland uit de EU zou verdwijnen. “De Britten in de EU houden is daarom belangrijker dan Griekenland in de euro houden,” zegt voorzitter Matthias Wissman van de associatie voor de Duitse auto-industrie VDA.

Groot-Brittannië houdt over uiterlijk twee jaar een referendum met de eenvoudige vraag: blijven we in de EU of stappen we er uit. Vooruit lopend probeert premier David Cameron allerlei concessies van zijn EU-collega’s los te peuteren. Kiezen de Britten voor ‘uit’, dan zal de export van auto’s uit de rest van de EU naar de Britse markt én de export van de vele in Groot-Brittannië gebouwde auto’s veel moeilijker worden, denkt de VDA. Bovendien komt ook de internationale bevoorradingsketen binnen de autosector danig in gevaar.

Volgens een onderzoek van de Bertelsmann Foundation zou de verkoop van Duitse auto’s op de Britse markt zeker twee procent dalen. Vorig jaar verkochten de Duitsers gezamenlijk voor 18 miljard euro aan auto’s aan Britse klanten.