Amerikanen slepen tien autofabrikanten voor de rechter

Een groep Amerikaanse autobezitters heeft alle tien grote autofabrikanten voor de rechter gesleept wegens een technisch gebrek waaraan volgens de klagers zeker 13 mensen zijn overleden. Tot de aangeklaagden behoren General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Toyota, Volkswagen, Kia, Nissan, BMW en Mercedes-Benz.

De zaak draait om het feit dat de motor bij auto’s die zonder sleutel starten niet altijd afslaat als de berijder de auto verlaat en de afstandsbediening meeneemt. Als dat gebeurt in een garage, dan kan de doordraaiende motor CO2 uitstoten dat een dodelijk niveau kan bereiken. Volgens de groep klagers weten de fabrikanten dat al jaren, ook al omdat dit soort technieken al zeker twaalf jaar in gebruik zijn.

"De klagers geloofden de herhaalde belofte van de autofabrikanten dat de betrokken auto’s veilig waren terwijl dat in feite niet het geval was." De klagers, althans hun advocaten, stellen dat het probleem eenvoudig op te lossen was geweest met een ‘feature’ dat de motor uitschakelt als de berijder zich niet meer in de auto bevindt. Volgens hen hebben zowel GM als Ford zelf een patent op een dergelijk systeem genomen.

Amerikanen slepen tien autofabrikanten voor de rechter - Automobielmanagement.nl

Amerikanen slepen tien autofabrikanten voor de rechter

Een groep Amerikaanse autobezitters heeft alle tien grote autofabrikanten voor de rechter gesleept wegens een technisch gebrek waaraan volgens de klagers zeker 13 mensen zijn overleden. Tot de aangeklaagden behoren General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Toyota, Volkswagen, Kia, Nissan, BMW en Mercedes-Benz.

De zaak draait om het feit dat de motor bij auto’s die zonder sleutel starten niet altijd afslaat als de berijder de auto verlaat en de afstandsbediening meeneemt. Als dat gebeurt in een garage, dan kan de doordraaiende motor CO2 uitstoten dat een dodelijk niveau kan bereiken. Volgens de groep klagers weten de fabrikanten dat al jaren, ook al omdat dit soort technieken al zeker twaalf jaar in gebruik zijn.

"De klagers geloofden de herhaalde belofte van de autofabrikanten dat de betrokken auto’s veilig waren terwijl dat in feite niet het geval was." De klagers, althans hun advocaten, stellen dat het probleem eenvoudig op te lossen was geweest met een ‘feature’ dat de motor uitschakelt als de berijder zich niet meer in de auto bevindt. Volgens hen hebben zowel GM als Ford zelf een patent op een dergelijk systeem genomen.