Analyse: Duivels dilemma voor Duitse autofabrikanten

De Duitse regering heeft zich ten doel gesteld om in 2020 één miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben. Met het oog hierop hebben met name de premiumfabrikanten in eigen land miljarden geïnvesteerd in dergelijke modellen. Maar vooralsnog wil het niet zo vlotten met de verkoop van elektrische auto’s.

Het marktaandeel bedraagt momenteel een schamele 0,6 procent. Volgens branche-expert Ferdinand Dudenhöffer gaat de doelstelling überhaupt niet gehaald worden. En zeker niet met de 22 modellen die de Duitse autofabrikanten gezamenlijk in de showrooms hebben staan.

Het is namelijk Tesla dat er met de buit vandoor gaat. De klanten van dit merk lijken niks anders meer te willen. De Model S biedt namelijk een ongekende combinatie van stilte en power. Schokkerig schakelen is niet aan de orde. Voor autoconsumenten die eenmaal kennis hebben gemaakt met de Tesla, is elektrisch rijden een ‘no brainer’. Ook de pers lijkt er zo over te denken, getuige de vele enthousiaste recensies die de Model S gekregen heeft. Dat is de Duitse premiummerken niet ontgaan. Zij maken zich dan ook grote zorgen: Tesla heeft in korte tijd een belangrijk marktaandeel weggetrokken.

De Duitse autofabrikanten zitten daarom met een duivels dilemma: enerzijds zouden zij bij hun regering moeten aandringen op stimulering van het elektrisch rijden middels fiscale prikkels en de aanleg van snellaadstation netwerken. Maar anderzijds kunnen zij niet om de realiteit heen, dat hun huidige repertoire (inclusief goedkopere modellen als de Audi A3 e-Tron, BMW i3 en Mercedes-Benz B 250 e) de doelgroep onvoldoende aanspreekt. Nu elektrisch rijden stimuleren betekent dat vooral Tesla nieuwe klanten in de schoot geworpen krijgt.     

Op de IAA autoshow van Frankfurt zullen door Audi en Mercedes-Benz weliswaar nieuwe conceptstudies voor nieuwe elektrische modellen voorgesteld worden waarmee men Tesla wil verslaan, maar het is de vraag of de klanten nog wel terugkeren naar de automerken van ‘de oude economie’. In Duitsland zal de troefkaart van nationale sentimenten en chauvinisme uitgespeeld kunnen worden (de bevooroordeelde pers in eigen land zal graag een handje helpen), maar in andere Europese landen is dat veel lastiger. En daar worden elektrische auto’s veel sneller door de consument omarmd.

Koploper is Noorwegen, waar in de eerste helft van dit jaar 16.990 elektrische auto’s werden verkocht. Daarna volgt het Verenigd Koninkrijk met 14.838 registraties. Frankrijk bezet de derde podiumplaats met 10.427 verkopen. Duitsland, an sich de grootste automarkt van Europa, volgt pas op de vierde plaats. Nederland bezette vorig jaar nog de tweede plek maar is nu afgezakt naar de vijfde plaats. Dat komt door de aangescherpte bijtelling voor elektrisch rijden. Het nulprocent tarief is per 1 januari geschrapt. Gevolg is dat de BMW i3 veel minder goed verkoopt dan vorig jaar.

Tesla heeft daar geen last van. Dat merk groeit tegen de klippen op. De ontwikkeling bewijst dat fiscale prikkels helemaal niet nodig zijn om de consument in een elektrische auto te krijgen. Het gaat er om dat het product deugt. En Tesla heeft met zijn Model S, die een veruit superieure actieradius biedt, zijn huiswerk veel beter voor elkaar. De Model S zal vanaf 2019 weliswaar met 22 procent bijtelling belast worden, maar Tesla heeft dan al lang de ‘3’ in de showrooms staan. Die gaat duidelijk minder kosten dan 50.000 euro en ontloopt daarmee de bijtellingverhoging. De nieuwe Q6 e-Tron SUV die Audi in ontwikkeling heeft, krijgt van de Belastingdienst echter de volle laag want die gaat circa 80.000 euro kosten. Ook de productieversie van de Mercedes-Benz IAA wordt veel duurder dan 50.000 euro.

Toralt Deinum, Autointernationaal

Reacties

Een Audi A7 3.0 TDI kost in Duitsland 55.500 euro, de mrb per jaar is 371 euro. Een Tesla Model S 70D kost 73.800 euro. Kortom, waarom zou je als Duitser een elektrische auto gaan rijden. De fiscale stimuleringsmogelijkheden zijn nihil en op ideologische gronden worden de elektrische auto’s nauwelijks verkocht.

Geplaatst door: Marc Klaver op

Heel simpel, te duur, weinig range, lange laadtijden, lelijke automodellen, geen backup. BMWI3 heeft n rex daz super! Maar de opties reteduur toen ik interesse had! Aanschaf niet gedaan, reden? Nog ns +12.000 EU aan opties, kom zeg dat is n autootje waard? Eiglk waren die opties in mijn ogen iets die standaard bij andere auto’s zitten!
Maak dan jullie nieuwe dure stinkmobielen ietsje duurder. Geen welstellnde haan kraait daar naar want als n dure auto nu 2 a 3000€ meer kost ze willen het toch. Gebruik dan die xtra centen om elektr modellen goedkoper te verkopen. Slapen ze daar in autoland???

Geplaatst door: vegazosten op
Analyse: Duivels dilemma voor Duitse autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

Analyse: Duivels dilemma voor Duitse autofabrikanten

De Duitse regering heeft zich ten doel gesteld om in 2020 één miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben. Met het oog hierop hebben met name de premiumfabrikanten in eigen land miljarden geïnvesteerd in dergelijke modellen. Maar vooralsnog wil het niet zo vlotten met de verkoop van elektrische auto’s.

Het marktaandeel bedraagt momenteel een schamele 0,6 procent. Volgens branche-expert Ferdinand Dudenhöffer gaat de doelstelling überhaupt niet gehaald worden. En zeker niet met de 22 modellen die de Duitse autofabrikanten gezamenlijk in de showrooms hebben staan.

Het is namelijk Tesla dat er met de buit vandoor gaat. De klanten van dit merk lijken niks anders meer te willen. De Model S biedt namelijk een ongekende combinatie van stilte en power. Schokkerig schakelen is niet aan de orde. Voor autoconsumenten die eenmaal kennis hebben gemaakt met de Tesla, is elektrisch rijden een ‘no brainer’. Ook de pers lijkt er zo over te denken, getuige de vele enthousiaste recensies die de Model S gekregen heeft. Dat is de Duitse premiummerken niet ontgaan. Zij maken zich dan ook grote zorgen: Tesla heeft in korte tijd een belangrijk marktaandeel weggetrokken.

De Duitse autofabrikanten zitten daarom met een duivels dilemma: enerzijds zouden zij bij hun regering moeten aandringen op stimulering van het elektrisch rijden middels fiscale prikkels en de aanleg van snellaadstation netwerken. Maar anderzijds kunnen zij niet om de realiteit heen, dat hun huidige repertoire (inclusief goedkopere modellen als de Audi A3 e-Tron, BMW i3 en Mercedes-Benz B 250 e) de doelgroep onvoldoende aanspreekt. Nu elektrisch rijden stimuleren betekent dat vooral Tesla nieuwe klanten in de schoot geworpen krijgt.     

Op de IAA autoshow van Frankfurt zullen door Audi en Mercedes-Benz weliswaar nieuwe conceptstudies voor nieuwe elektrische modellen voorgesteld worden waarmee men Tesla wil verslaan, maar het is de vraag of de klanten nog wel terugkeren naar de automerken van ‘de oude economie’. In Duitsland zal de troefkaart van nationale sentimenten en chauvinisme uitgespeeld kunnen worden (de bevooroordeelde pers in eigen land zal graag een handje helpen), maar in andere Europese landen is dat veel lastiger. En daar worden elektrische auto’s veel sneller door de consument omarmd.

Koploper is Noorwegen, waar in de eerste helft van dit jaar 16.990 elektrische auto’s werden verkocht. Daarna volgt het Verenigd Koninkrijk met 14.838 registraties. Frankrijk bezet de derde podiumplaats met 10.427 verkopen. Duitsland, an sich de grootste automarkt van Europa, volgt pas op de vierde plaats. Nederland bezette vorig jaar nog de tweede plek maar is nu afgezakt naar de vijfde plaats. Dat komt door de aangescherpte bijtelling voor elektrisch rijden. Het nulprocent tarief is per 1 januari geschrapt. Gevolg is dat de BMW i3 veel minder goed verkoopt dan vorig jaar.

Tesla heeft daar geen last van. Dat merk groeit tegen de klippen op. De ontwikkeling bewijst dat fiscale prikkels helemaal niet nodig zijn om de consument in een elektrische auto te krijgen. Het gaat er om dat het product deugt. En Tesla heeft met zijn Model S, die een veruit superieure actieradius biedt, zijn huiswerk veel beter voor elkaar. De Model S zal vanaf 2019 weliswaar met 22 procent bijtelling belast worden, maar Tesla heeft dan al lang de ‘3’ in de showrooms staan. Die gaat duidelijk minder kosten dan 50.000 euro en ontloopt daarmee de bijtellingverhoging. De nieuwe Q6 e-Tron SUV die Audi in ontwikkeling heeft, krijgt van de Belastingdienst echter de volle laag want die gaat circa 80.000 euro kosten. Ook de productieversie van de Mercedes-Benz IAA wordt veel duurder dan 50.000 euro.

Toralt Deinum, Autointernationaal

Reacties

Een Audi A7 3.0 TDI kost in Duitsland 55.500 euro, de mrb per jaar is 371 euro. Een Tesla Model S 70D kost 73.800 euro. Kortom, waarom zou je als Duitser een elektrische auto gaan rijden. De fiscale stimuleringsmogelijkheden zijn nihil en op ideologische gronden worden de elektrische auto’s nauwelijks verkocht.

Geplaatst door: Marc Klaver op

Heel simpel, te duur, weinig range, lange laadtijden, lelijke automodellen, geen backup. BMWI3 heeft n rex daz super! Maar de opties reteduur toen ik interesse had! Aanschaf niet gedaan, reden? Nog ns +12.000 EU aan opties, kom zeg dat is n autootje waard? Eiglk waren die opties in mijn ogen iets die standaard bij andere auto’s zitten!
Maak dan jullie nieuwe dure stinkmobielen ietsje duurder. Geen welstellnde haan kraait daar naar want als n dure auto nu 2 a 3000€ meer kost ze willen het toch. Gebruik dan die xtra centen om elektr modellen goedkoper te verkopen. Slapen ze daar in autoland???

Geplaatst door: vegazosten op