Onderzoek: ‘Autodelen drukt autoverkopen niet’

De veel gehoorde mening dat de toenemende populariteit van autodelen zal leiden tot lagere autoverkopen is waarschijnlijk niet juist. In werkelijkheid heeft de markt voor nieuwe auto’s weinig last van de autodelers omdat de daarbij gebruikte auto’s sneller afgeschreven moeten worden.

Onderzoek: ‘Autodelen drukt autoverkopen niet’

Dat stelt analyst Rod Lache die zich bij Deutsche Bank bezig houdt met consumentengoederen. ‘Gedeelde auto’s worden veel vaker gebruikt en ook steeds door verschillende berijders waardoor ze veel sneller verouderen dan auto’s met één en dezelfde bezitter en berijder, denkt Lache. Hij schat de gemiddelde levensduur van een deelauto op hooguit een jaar of drie. "Dat betekent dat ze sneller vervangen worden wat juist goed is voor de markt van nieuwe auto’s." Deutsche Bank stelt wel dat autodelen voor de meeste bewoners van grote steden zeker een aantrekkelijke optie is

Onderzoek: ‘Autodelen drukt autoverkopen niet’ - Automobielmanagement.nl

Onderzoek: ‘Autodelen drukt autoverkopen niet’

De veel gehoorde mening dat de toenemende populariteit van autodelen zal leiden tot lagere autoverkopen is waarschijnlijk niet juist. In werkelijkheid heeft de markt voor nieuwe auto’s weinig last van de autodelers omdat de daarbij gebruikte auto’s sneller afgeschreven moeten worden.

Onderzoek: ‘Autodelen drukt autoverkopen niet’

Dat stelt analyst Rod Lache die zich bij Deutsche Bank bezig houdt met consumentengoederen. ‘Gedeelde auto’s worden veel vaker gebruikt en ook steeds door verschillende berijders waardoor ze veel sneller verouderen dan auto’s met één en dezelfde bezitter en berijder, denkt Lache. Hij schat de gemiddelde levensduur van een deelauto op hooguit een jaar of drie. "Dat betekent dat ze sneller vervangen worden wat juist goed is voor de markt van nieuwe auto’s." Deutsche Bank stelt wel dat autodelen voor de meeste bewoners van grote steden zeker een aantrekkelijke optie is