Volkswagen gaat loonkosten stevig drukken

Volkswagen zal er niet meer aan ontkomen om te snijden in het aantal werknemers in haar Duitse fabrieken. Onder druk van de machtige vakbonden worden gedwongen ontslagen echter vermeden. Wel wordt gedacht aan beperking van overwerk, met alle financiële gevolgen van dien, en mogelijk korter werken voor oudere werknemers.

Volkswagen gaat loonkosten drukken in Duitsland

VW zal het daadwerkelijke ‘Toekomstpakt’ met een nieuwe ‘cao’ voor haar Duitse vestigingen in november bekend maken, heeft voorzitter Bernd Osterloh van de ondernemingsraad meegedeeld tijdens een personeelsbijeenkomst in Wolfsburg.

Het merk VW zal in moeten grijpen omdat de resultaten mede door dieselgate onder druk staan en omdat de rentabiliteit veel lager ligt dan bij de collega-autofabrikanten.

Fitnessprogramma

‘’We hebben een hard fitness programma voor de boeg om de productiviteit te verbeteren,” hield hoofd personeel Karlheinz Blessing zijn mensen voor. Blessing noemde arbeidstijdverkorting voor ouderen, ‘maar alleen als voorbeeld’.

In ruil daarvoor zal VW zich, zoals al aangekondigd, vooral focussen op digitalisering om de overgang naar elektrisch rijden bij te houden. ‘’Op dat terrein willen we marktleider zijn. Om dat te bereiken moeten we weer concurrerend en winstgevend worden,” zegt Herbert Diess, CEO van Volkswagen.

Volkswagen gaat loonkosten stevig drukken - Automobielmanagement.nl

Volkswagen gaat loonkosten stevig drukken

Volkswagen zal er niet meer aan ontkomen om te snijden in het aantal werknemers in haar Duitse fabrieken. Onder druk van de machtige vakbonden worden gedwongen ontslagen echter vermeden. Wel wordt gedacht aan beperking van overwerk, met alle financiële gevolgen van dien, en mogelijk korter werken voor oudere werknemers.

Volkswagen gaat loonkosten drukken in Duitsland

VW zal het daadwerkelijke ‘Toekomstpakt’ met een nieuwe ‘cao’ voor haar Duitse vestigingen in november bekend maken, heeft voorzitter Bernd Osterloh van de ondernemingsraad meegedeeld tijdens een personeelsbijeenkomst in Wolfsburg.

Het merk VW zal in moeten grijpen omdat de resultaten mede door dieselgate onder druk staan en omdat de rentabiliteit veel lager ligt dan bij de collega-autofabrikanten.

Fitnessprogramma

‘’We hebben een hard fitness programma voor de boeg om de productiviteit te verbeteren,” hield hoofd personeel Karlheinz Blessing zijn mensen voor. Blessing noemde arbeidstijdverkorting voor ouderen, ‘maar alleen als voorbeeld’.

In ruil daarvoor zal VW zich, zoals al aangekondigd, vooral focussen op digitalisering om de overgang naar elektrisch rijden bij te houden. ‘’Op dat terrein willen we marktleider zijn. Om dat te bereiken moeten we weer concurrerend en winstgevend worden,” zegt Herbert Diess, CEO van Volkswagen.