Analyse: ‘Honda Happy at Hundred million’

Honda heeft vlak voor de Kerst de 100 miljoenste auto in haar geschiedenis van de band laten rollen. “Bij ons streven om de volgende 100 miljoen klanten te ontmoeten, zullen we steeds aantrekkelijker producten bieden,” zei president en CEO Takahiro Hachigo bij die gelegenheid.

Analyse: ‘Honda Happy at Hundred million’

Honda, dat al in 1948 is opgericht, begon in 1963 met het bouwen van auto’s. Als eerste werden een T360 mini-truck en de S500 sportwagen gefabriceerd, waarna een jaar later in Sayama City de eerste volledig op de productie van auto’s ingestelde fabriek in bedrijf werd genomen. Sinds dat prille begin heeft Honda jaar na jaar de productie op weten te voeren en het modellenaanbod verder uitgebreid. Al in 1969 begon Honda met assemblage in Taiwan en met de bouw van auto’s in Maleisië. Sinds 1982 hebben de Japanners een fabriek in de VS, tien jaar later begon Honda met de autoproductie in Groot-Brittannië. In de jaren daarna werden ook fabrieken geopend in onder meer Mexico, Pakistan, Brazilië en Turkije. Dat sloot naadloos aan bij het betreden van steeds weer nieuwe markten. Daar behoren de huidige modellen, zoals de Jazz, de Civic en de SUV’s HR-V en CR-V inmiddels vaak tot de bestsellers in hun respectievelijke segmenten.

Het kostte de onderneming 15 jaar om de eerste vijf miljoen auto’s te bereiken. Vijf jaar later, in 1983, werd de mijlpaal van 10 miljoen echter al overschreden. Hachigo is tevreden met de huidige stand van zaken: "Dankzij de steun van onze klanten rond de wereld zijn we in staat om de 100 miljoenste auto af te leveren. De passie van de stichter van onze onderneming, die mensen wilde helpen bij hun dagelijkse leven en hen de vreugde van het autorijden wilde bieden, is als beginpunt van de autofabricage door Honda geërfd door onze partners."

Het succes is des te groter omdat Honda de laatste tijd aan een ware renaissance bezig is. Het Japanse merk leek eerst wat weg te kwijnen van het autofront maar boekt dit jaar weer duidelijk succes op vele markten. In Europa verkocht Honda in de eerste elf maanden van dit jaar 141.850 nieuwe auto’s, dat is een goede 25.000 ofwel bijna 22 procent meer dan in dezelfde periode in 2015. Honda is daarmee de op Jaguar na grootste groeier op de Europese automarkt, zo blijkt uit het maandelijkse overzicht van autokoepel Acea. In de Verenigde Staten staat Honda zelfs met drie modellen in de Top Tien, de Accord, de CR-V en de Civic. Van het laatste model werden er tot nu toe dit jaar bijna 12 procent meer verkocht dan in 2015, hoewel de Accord en CR-V iets terrein moesten prijsgeven. In Japan moest Honda met ruim 652.000 verkochte auto’s eveneens wat inleveren maar blijft het ’t beter doen dan de kwakkelende markt als geheel.

Het juist deze week gepubliceerde maandoverzicht laat ook nog zien dat er tot eind november om precies te zijn 4.589.712 auto’s in de 34 Honda-fabrieken van de band rolden, een goede 10 procent meer dan in de eerste elf maanden van 2015. Japan zelf nam 742.300 exemplaren voor haar rekening, de rest van de wereld 3.847.400. Van de Japanse productie gingen 131.700 auto’s naar het buitenland, liefst 241 procent meer dan een jaar eerder. De uitvoer naar de VS verviervoudigde, die naar Europa ligt bijna dubbel zo hoog. Als het zo doorgaat, is de volgende 100 miljoen een stuk sneller bereikt dan de eerste.

Analyse: ‘Honda Happy at Hundred million’ - Automobielmanagement.nl

Analyse: ‘Honda Happy at Hundred million’

Honda heeft vlak voor de Kerst de 100 miljoenste auto in haar geschiedenis van de band laten rollen. “Bij ons streven om de volgende 100 miljoen klanten te ontmoeten, zullen we steeds aantrekkelijker producten bieden,” zei president en CEO Takahiro Hachigo bij die gelegenheid.

Analyse: ‘Honda Happy at Hundred million’

Honda, dat al in 1948 is opgericht, begon in 1963 met het bouwen van auto’s. Als eerste werden een T360 mini-truck en de S500 sportwagen gefabriceerd, waarna een jaar later in Sayama City de eerste volledig op de productie van auto’s ingestelde fabriek in bedrijf werd genomen. Sinds dat prille begin heeft Honda jaar na jaar de productie op weten te voeren en het modellenaanbod verder uitgebreid. Al in 1969 begon Honda met assemblage in Taiwan en met de bouw van auto’s in Maleisië. Sinds 1982 hebben de Japanners een fabriek in de VS, tien jaar later begon Honda met de autoproductie in Groot-Brittannië. In de jaren daarna werden ook fabrieken geopend in onder meer Mexico, Pakistan, Brazilië en Turkije. Dat sloot naadloos aan bij het betreden van steeds weer nieuwe markten. Daar behoren de huidige modellen, zoals de Jazz, de Civic en de SUV’s HR-V en CR-V inmiddels vaak tot de bestsellers in hun respectievelijke segmenten.

Het kostte de onderneming 15 jaar om de eerste vijf miljoen auto’s te bereiken. Vijf jaar later, in 1983, werd de mijlpaal van 10 miljoen echter al overschreden. Hachigo is tevreden met de huidige stand van zaken: "Dankzij de steun van onze klanten rond de wereld zijn we in staat om de 100 miljoenste auto af te leveren. De passie van de stichter van onze onderneming, die mensen wilde helpen bij hun dagelijkse leven en hen de vreugde van het autorijden wilde bieden, is als beginpunt van de autofabricage door Honda geërfd door onze partners."

Het succes is des te groter omdat Honda de laatste tijd aan een ware renaissance bezig is. Het Japanse merk leek eerst wat weg te kwijnen van het autofront maar boekt dit jaar weer duidelijk succes op vele markten. In Europa verkocht Honda in de eerste elf maanden van dit jaar 141.850 nieuwe auto’s, dat is een goede 25.000 ofwel bijna 22 procent meer dan in dezelfde periode in 2015. Honda is daarmee de op Jaguar na grootste groeier op de Europese automarkt, zo blijkt uit het maandelijkse overzicht van autokoepel Acea. In de Verenigde Staten staat Honda zelfs met drie modellen in de Top Tien, de Accord, de CR-V en de Civic. Van het laatste model werden er tot nu toe dit jaar bijna 12 procent meer verkocht dan in 2015, hoewel de Accord en CR-V iets terrein moesten prijsgeven. In Japan moest Honda met ruim 652.000 verkochte auto’s eveneens wat inleveren maar blijft het ’t beter doen dan de kwakkelende markt als geheel.

Het juist deze week gepubliceerde maandoverzicht laat ook nog zien dat er tot eind november om precies te zijn 4.589.712 auto’s in de 34 Honda-fabrieken van de band rolden, een goede 10 procent meer dan in de eerste elf maanden van 2015. Japan zelf nam 742.300 exemplaren voor haar rekening, de rest van de wereld 3.847.400. Van de Japanse productie gingen 131.700 auto’s naar het buitenland, liefst 241 procent meer dan een jaar eerder. De uitvoer naar de VS verviervoudigde, die naar Europa ligt bijna dubbel zo hoog. Als het zo doorgaat, is de volgende 100 miljoen een stuk sneller bereikt dan de eerste.