Britten bouwen 1,7 miljoen auto’s in 2016

Britse autofabrieken hebben afgelopen jaar 1,723 miljoen nieuwe auto’s van de band laten rollen. Dat is 8,5 procent meer dan in 2015 en het hoogste aantal in 17 jaar tijd. Van die auto’s werden er 1,35 miljoen geëxporteerd naar andere landen, waarvan twee-derde naar Europese markten.

Britten bouwen 1,7 miljoen auto’s in 2016

"We exporteren nu meer auto’s dan ooit tevoren. Dat is het resultaat van de investeringen van de afgelopen jaren in productiefaciliteiten van wereldklasse, moderne ontwerpen en technologie en de best getrainde en vaardige werknemers in Europa," aldus een trotse Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT. Afgelopen jaar zijn tien nieuwe modellen in productie genomen waaronder negen van luxere merken waarmee Groot-Brittannië nu de op Duitsland na grootste is in dat segment, stelt de SMMT.

Toch zijn er donkere wolken. In 2016 werd weliswaar voor nog eens 1,66 miljard pond ofwel 1,9 miljard euro aan nieuwe investeringen aangekondigd. Dat is echter wel bijna 1,1 miljard euro minder dan in het voorafgaande jaar. De SMMT waarschuwt ook al tijden dat Brexit ernstig gevolgen kan hebben voor de auto-industrie, vooral als er nieuwe tarieven komen op de handel naar Europa. Eerder al zette Toyota vraagtekens bij de toekomst van haar Britse fabrieken.

Britten bouwen 1,7 miljoen auto’s in 2016 - Automobielmanagement.nl

Britten bouwen 1,7 miljoen auto’s in 2016

Britse autofabrieken hebben afgelopen jaar 1,723 miljoen nieuwe auto’s van de band laten rollen. Dat is 8,5 procent meer dan in 2015 en het hoogste aantal in 17 jaar tijd. Van die auto’s werden er 1,35 miljoen geëxporteerd naar andere landen, waarvan twee-derde naar Europese markten.

Britten bouwen 1,7 miljoen auto’s in 2016

"We exporteren nu meer auto’s dan ooit tevoren. Dat is het resultaat van de investeringen van de afgelopen jaren in productiefaciliteiten van wereldklasse, moderne ontwerpen en technologie en de best getrainde en vaardige werknemers in Europa," aldus een trotse Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT. Afgelopen jaar zijn tien nieuwe modellen in productie genomen waaronder negen van luxere merken waarmee Groot-Brittannië nu de op Duitsland na grootste is in dat segment, stelt de SMMT.

Toch zijn er donkere wolken. In 2016 werd weliswaar voor nog eens 1,66 miljard pond ofwel 1,9 miljard euro aan nieuwe investeringen aangekondigd. Dat is echter wel bijna 1,1 miljard euro minder dan in het voorafgaande jaar. De SMMT waarschuwt ook al tijden dat Brexit ernstig gevolgen kan hebben voor de auto-industrie, vooral als er nieuwe tarieven komen op de handel naar Europa. Eerder al zette Toyota vraagtekens bij de toekomst van haar Britse fabrieken.