Ford schrapt 1.160 banen bij Britse fabriek

Ford gaat 1.160 banen schrappen bij haar motorenfabriek in Bridgend in Wales. Het verlies van werkgelegenheid wordt wel over vijf jaar uitgesmeerd. Ford legt geen direct verband met Brexit maar stelt te verwachten dat de vraag naar de in Bridgend gebouwde benzinemotoren na 2018 in zal zakken.

Ford schrapt 1.160 banen bij Britse fabriek

In de fabriek in Wales worden vooral motoren gebouwd voor grotere auto’s. Ford gaat er van uit dat de vraag naar grote benzine-auto’s de komende tijd minder wordt door de opkomst van elektrische modellen.

Brexit zorgt voor schadepost 

Ford heeft echter al eerder gemeld dat Brexit haar vorig jaar 300 miljoen euro heeft gekost. Voor dit jaar wordt een schadepost in dezelfde orde van grootte voorzien. De autobouwer heeft daarbij ook gezegd dat het aan het bekijken is hoe die extra kosten in de hand gehouden kunnen worden. De Britse vakbonden geven dan ook onmiddellijk de schuld aan Brexit. Zij hebben de regering gevraagd er alles aan te doen om autobedrijven te verzekeren dat ze ook na het uittreden van Groot-Brittannië uit de EU in 2019 vrij met andere Europese landen kunnen handelen. De bonden vrezen dat Ford de fabriek op den duur wil sluiten en hebben daar nu al fel verzet tegen aangekondigd.

Ford schrapt 1.160 banen bij Britse fabriek - Automobielmanagement.nl

Ford schrapt 1.160 banen bij Britse fabriek

Ford gaat 1.160 banen schrappen bij haar motorenfabriek in Bridgend in Wales. Het verlies van werkgelegenheid wordt wel over vijf jaar uitgesmeerd. Ford legt geen direct verband met Brexit maar stelt te verwachten dat de vraag naar de in Bridgend gebouwde benzinemotoren na 2018 in zal zakken.

Ford schrapt 1.160 banen bij Britse fabriek

In de fabriek in Wales worden vooral motoren gebouwd voor grotere auto’s. Ford gaat er van uit dat de vraag naar grote benzine-auto’s de komende tijd minder wordt door de opkomst van elektrische modellen.

Brexit zorgt voor schadepost 

Ford heeft echter al eerder gemeld dat Brexit haar vorig jaar 300 miljoen euro heeft gekost. Voor dit jaar wordt een schadepost in dezelfde orde van grootte voorzien. De autobouwer heeft daarbij ook gezegd dat het aan het bekijken is hoe die extra kosten in de hand gehouden kunnen worden. De Britse vakbonden geven dan ook onmiddellijk de schuld aan Brexit. Zij hebben de regering gevraagd er alles aan te doen om autobedrijven te verzekeren dat ze ook na het uittreden van Groot-Brittannië uit de EU in 2019 vrij met andere Europese landen kunnen handelen. De bonden vrezen dat Ford de fabriek op den duur wil sluiten en hebben daar nu al fel verzet tegen aangekondigd.