Toyota: meer auto’s, minder winst

Toyota heeft het eerste kwartaal van 2017 flink meer auto’s verkocht. Tegelijkertijd is de winst fors gedaald. Dat komt vooral door de sterke daling van de koers van de yen die ook de andere Japanse autofabrikanten parten speelt.

Toyota ziet winst fors dalen

Toyota verkocht in de periode april 2016 – maart 2017, het Japanse boekjaar, 10,25 miljoen voertuigen. Dat is 157.000 meer dan in de voorafgaande twaalf maanden. De operationele winst daalde echter met 30 procent naar 1.994 miljard yen ofwel omgerekend 16,1 miljard euro. ‘’Als we die schommeling in de valuta’s niet meerekenen, dan was de winst 120 miljard yen hoger uitgekomen,” zegt financieel directeur Osamu Nagata.

Groei in Europa

Wat verkopen betreft, lopen de zaken prima. In Japan werden 215.000 meer voertuigen verkocht, in Europa nam de afzet toe van 844.000 naar 925.000 en in Azië inclusief China was sprake van een toename met 18 procent. Op de Amerikaanse markt stabiliseerde de afzet van Toyota echter rond de 2,83 miljoen auto’s.

‘’Hoewel de concurrentie op de Amerikaanse markt feller is geworden, vertonen de prijzen wel een opgaande lijn,” zegt CEO Akip Toyoda. Hij waarschuwt daarbij dat de resultaten in het lopende boekjaar opnieuw onder druk staan. Toyota mikt voor de periode tot maart 2018 voorlopig op een operationele winst van 12,9 miljard euro.

 

Toyota: meer auto’s, minder winst - Automobielmanagement.nl

Toyota: meer auto’s, minder winst

Toyota heeft het eerste kwartaal van 2017 flink meer auto’s verkocht. Tegelijkertijd is de winst fors gedaald. Dat komt vooral door de sterke daling van de koers van de yen die ook de andere Japanse autofabrikanten parten speelt.

Toyota ziet winst fors dalen

Toyota verkocht in de periode april 2016 – maart 2017, het Japanse boekjaar, 10,25 miljoen voertuigen. Dat is 157.000 meer dan in de voorafgaande twaalf maanden. De operationele winst daalde echter met 30 procent naar 1.994 miljard yen ofwel omgerekend 16,1 miljard euro. ‘’Als we die schommeling in de valuta’s niet meerekenen, dan was de winst 120 miljard yen hoger uitgekomen,” zegt financieel directeur Osamu Nagata.

Groei in Europa

Wat verkopen betreft, lopen de zaken prima. In Japan werden 215.000 meer voertuigen verkocht, in Europa nam de afzet toe van 844.000 naar 925.000 en in Azië inclusief China was sprake van een toename met 18 procent. Op de Amerikaanse markt stabiliseerde de afzet van Toyota echter rond de 2,83 miljoen auto’s.

‘’Hoewel de concurrentie op de Amerikaanse markt feller is geworden, vertonen de prijzen wel een opgaande lijn,” zegt CEO Akip Toyoda. Hij waarschuwt daarbij dat de resultaten in het lopende boekjaar opnieuw onder druk staan. Toyota mikt voor de periode tot maart 2018 voorlopig op een operationele winst van 12,9 miljard euro.