Wie heeft de ontwerprechten op de Porsche 911?

Bij wie berusten de ontwerprechten van de Porsche 356, de directe voorganger van de 911. Is dat Porsche zelf of is dat de voormalige hoofdontwerper Erwin Komenda? Die vraag heeft de dochter van Komenda, Ingrid Steineck, voorgelegd aan de rechtbank in Stuttgart.

Wie heeft de ontwerprechten op de Porsche 911?

Zij heeft de rechter gevraagd die rechten toe te wijzen aan haar vader en Porsche op te dragen de familie alsnog een vergoeding tot zo’n 20 miljoen euro te betalen. Porsche bestrijdt dat Komenda als hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van de roemruchte auto beschouwd dient te worden.

Volgens Porsche zijn de allereerste ontwerpen voor de 356 niet van zijn hand maar getekend door Ferdinand Porsche zelf, de grondlegger van het autoconcern dat nu de Volkswagen Groep is. De advocaat van de autobouwer wijst een onderling akkoord af omdat Komenda volgens hem al voldoende beloond is voor zijn bijdrage aan de 356 en daarmee de 911. De rechter zal tijdens de zaak ook nog moeten bepalen in hoeverre het laatste model inderdaad afstamt van de oorspronkelijke 356.

De rechtbank in Stuttgart hoopt op 7 juni uitspraak te doen.

Wie heeft de ontwerprechten op de Porsche 911? - Automobielmanagement.nl

Wie heeft de ontwerprechten op de Porsche 911?

Bij wie berusten de ontwerprechten van de Porsche 356, de directe voorganger van de 911. Is dat Porsche zelf of is dat de voormalige hoofdontwerper Erwin Komenda? Die vraag heeft de dochter van Komenda, Ingrid Steineck, voorgelegd aan de rechtbank in Stuttgart.

Wie heeft de ontwerprechten op de Porsche 911?

Zij heeft de rechter gevraagd die rechten toe te wijzen aan haar vader en Porsche op te dragen de familie alsnog een vergoeding tot zo’n 20 miljoen euro te betalen. Porsche bestrijdt dat Komenda als hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van de roemruchte auto beschouwd dient te worden.

Volgens Porsche zijn de allereerste ontwerpen voor de 356 niet van zijn hand maar getekend door Ferdinand Porsche zelf, de grondlegger van het autoconcern dat nu de Volkswagen Groep is. De advocaat van de autobouwer wijst een onderling akkoord af omdat Komenda volgens hem al voldoende beloond is voor zijn bijdrage aan de 356 en daarmee de 911. De rechter zal tijdens de zaak ook nog moeten bepalen in hoeverre het laatste model inderdaad afstamt van de oorspronkelijke 356.

De rechtbank in Stuttgart hoopt op 7 juni uitspraak te doen.