RDW ondersteunt internationale aanpak tellerfraude

Het televisieprogramma Opgelicht?! heeft dinsdagavond 19 februari aandacht besteed aan fraude met tellerstanden bij de import van voertuigen. De RDW en de vereniging aanpak tellerfraude (VAT) ondersteunen een internationale aanpak van tellerfraude. Zij roepen andere landen op om de registratie van tellerstanden verplicht te stellen en deze tellerstanden te delen. Alleen dan is tellerfraude bij import aan te pakken.

RDW ondersteunt internationale aanpak tellerfraude

Dat meldt de RDW op haar website in een nieuwsbericht. Op België na wordt in het buitenland nog niet goed geregistreerd. Een koper krijgt hierdoor van buitenlandse voertuigen niet automatisch goed inzicht in de tellerhistorie. Er worden in het buitenland wel stappen gezet. Zo is het in Europa sinds 20 mei 2018 verplicht de tellerstand bij de APK in een nationale database op te nemen.

België

Het (digitaal) uitwisselen van gegevens is geen wettelijke verplichting. Met België wisselt de RDW al wel met succes tellerstanden uit. Verder krijgt iemand die een voertuig uit België wil importeren op het keuringsstation van de RDW te horen of de afgelezen stand een logische of onlogische reeks oplevert. De klant kan dan alsnog besluiten of hij de invoer wil voortzetten of dat hij bij de verkoper navraag wil doen.

Tellerstanden digitaal uitlezen

In de controlesystemen van diverse auto-onderdelen worden digitaal data vastgelegd. Deze data kan worden gebruikt om vast te stellen of de tellerstand logisch is. De RDW verwacht dat voertuigdata steeds vaker uitgelezen gaan worden om de veiligheid en duurzaamheid van auto’s te controleren en waarborgen. Als eerste stap rust de RDW zijn keuringsstations met uitleesapparatuur uit om zo ervaring op te doen met het uitlezen van data.  

Rol RDW

Nederland pakt al 25 jaar tellerfraude aan. Sinds 2014 heeft de RDW de verantwoordelijkheid voor de registratie van tellerstanden en de aanpak van tellerfraude. Door tellerstanden regelmatig te registreren en met elkaar te vergelijken, valt het op wanneer een teller is teruggedraaid. Van Nederlandse auto’s kan de koper met een tellerrapport of via de website van de RDW controleren of de geregistreerde tellerstanden een logische, opeenvolgende reeks vormen. Zo’n tellerrapport is gratis op te vragen via RDW.nl.  Door deze aanpak is tellerfraude in Nederland teruggebracht van 48% in 1991 tot 2,75 % in 2018. Tellerfraude bij import terugdringen kan alleen met een internationale aanpak en daar vraagt de RDW in de EU regelmatig aandacht voor.

RDW ondersteunt internationale aanpak tellerfraude - Automobielmanagement.nl

RDW ondersteunt internationale aanpak tellerfraude

Het televisieprogramma Opgelicht?! heeft dinsdagavond 19 februari aandacht besteed aan fraude met tellerstanden bij de import van voertuigen. De RDW en de vereniging aanpak tellerfraude (VAT) ondersteunen een internationale aanpak van tellerfraude. Zij roepen andere landen op om de registratie van tellerstanden verplicht te stellen en deze tellerstanden te delen. Alleen dan is tellerfraude bij import aan te pakken.

RDW ondersteunt internationale aanpak tellerfraude

Dat meldt de RDW op haar website in een nieuwsbericht. Op België na wordt in het buitenland nog niet goed geregistreerd. Een koper krijgt hierdoor van buitenlandse voertuigen niet automatisch goed inzicht in de tellerhistorie. Er worden in het buitenland wel stappen gezet. Zo is het in Europa sinds 20 mei 2018 verplicht de tellerstand bij de APK in een nationale database op te nemen.

België

Het (digitaal) uitwisselen van gegevens is geen wettelijke verplichting. Met België wisselt de RDW al wel met succes tellerstanden uit. Verder krijgt iemand die een voertuig uit België wil importeren op het keuringsstation van de RDW te horen of de afgelezen stand een logische of onlogische reeks oplevert. De klant kan dan alsnog besluiten of hij de invoer wil voortzetten of dat hij bij de verkoper navraag wil doen.

Tellerstanden digitaal uitlezen

In de controlesystemen van diverse auto-onderdelen worden digitaal data vastgelegd. Deze data kan worden gebruikt om vast te stellen of de tellerstand logisch is. De RDW verwacht dat voertuigdata steeds vaker uitgelezen gaan worden om de veiligheid en duurzaamheid van auto’s te controleren en waarborgen. Als eerste stap rust de RDW zijn keuringsstations met uitleesapparatuur uit om zo ervaring op te doen met het uitlezen van data.  

Rol RDW

Nederland pakt al 25 jaar tellerfraude aan. Sinds 2014 heeft de RDW de verantwoordelijkheid voor de registratie van tellerstanden en de aanpak van tellerfraude. Door tellerstanden regelmatig te registreren en met elkaar te vergelijken, valt het op wanneer een teller is teruggedraaid. Van Nederlandse auto’s kan de koper met een tellerrapport of via de website van de RDW controleren of de geregistreerde tellerstanden een logische, opeenvolgende reeks vormen. Zo’n tellerrapport is gratis op te vragen via RDW.nl.  Door deze aanpak is tellerfraude in Nederland teruggebracht van 48% in 1991 tot 2,75 % in 2018. Tellerfraude bij import terugdringen kan alleen met een internationale aanpak en daar vraagt de RDW in de EU regelmatig aandacht voor.