Duitse toeleverancier Schaeffler schrapt 900 banen

De Duitse auto-toeleverancier Schaeffler verwacht dat de zaken in de internationale autowereld dit jaar verder zullen verslechteren. Schaeffler gaat daarom in eerste instantie bij haar Europese vestigingen 900 banen schrappen om 90 miljoen aan kosten te besparen.

Duitse toeleverancier Schaeffler schrapt 900 banen

Schaeffler meldt in het jaarbericht dat de financiële doelstellingen voor 2020 niet meer gehaald zullen worden. De fabrikant van auto-componenten en onderdelen zag de automarkt vooral in de tweede helft van afgelopen jaar drastisch verslechteren. De brutowinst daalde van 1,584 miljard in 2017 naar 1,381 miljard vorig jaar op een omzet die met 14,2 miljard juist 200 miljoen hoger lag. Daardoor daalde de operationele marge van 11,3 procent in 2017 naar 9,7 procent.

Die slechtere gang van zaken kwam geheel voor rekening van de autodivisie, en dan met name in Europa en China, terwijl de industriële tak nog altijd wel goed draaide. CEO Klaus Rosenfeld (foto) zegt dan ook ‘niet tevreden te zijn met de verdiensten bij automotive’. ‘’De daling kwam vooral door de moeilijke concurrentie- en marktomgeving en de toenemende druk om te veranderen. We dienen echter ook enkele factoren binnenshuis het hoofd te bieden.’’ Daarom start Schaeffler een herstructurering onder de naam RACE die moet leiden tot een hogere efficiëntie. ‘’Als we onze productiviteit en concurrentiepositie willen verbeteren, dan hebben we meer focus en meer snelheid nodig.’’

Duitse toeleverancier Schaeffler schrapt 900 banen - Automobielmanagement.nl

Duitse toeleverancier Schaeffler schrapt 900 banen

De Duitse auto-toeleverancier Schaeffler verwacht dat de zaken in de internationale autowereld dit jaar verder zullen verslechteren. Schaeffler gaat daarom in eerste instantie bij haar Europese vestigingen 900 banen schrappen om 90 miljoen aan kosten te besparen.

Duitse toeleverancier Schaeffler schrapt 900 banen

Schaeffler meldt in het jaarbericht dat de financiële doelstellingen voor 2020 niet meer gehaald zullen worden. De fabrikant van auto-componenten en onderdelen zag de automarkt vooral in de tweede helft van afgelopen jaar drastisch verslechteren. De brutowinst daalde van 1,584 miljard in 2017 naar 1,381 miljard vorig jaar op een omzet die met 14,2 miljard juist 200 miljoen hoger lag. Daardoor daalde de operationele marge van 11,3 procent in 2017 naar 9,7 procent.

Die slechtere gang van zaken kwam geheel voor rekening van de autodivisie, en dan met name in Europa en China, terwijl de industriële tak nog altijd wel goed draaide. CEO Klaus Rosenfeld (foto) zegt dan ook ‘niet tevreden te zijn met de verdiensten bij automotive’. ‘’De daling kwam vooral door de moeilijke concurrentie- en marktomgeving en de toenemende druk om te veranderen. We dienen echter ook enkele factoren binnenshuis het hoofd te bieden.’’ Daarom start Schaeffler een herstructurering onder de naam RACE die moet leiden tot een hogere efficiëntie. ‘’Als we onze productiviteit en concurrentiepositie willen verbeteren, dan hebben we meer focus en meer snelheid nodig.’’