Speculaties over fusie PSA en FCA duiken weer op

De geruchten en speculaties over een alliantie en mogelijke fusie tussen PSA en Fiat Chrysler Automobiles zijn weer in volle hevigheid opgedoken. Directe aanleiding zijn uitspraken van Robert Peugeot, woordvoerder van de familie die nog altijd een groot belang heeft in de Franse autofabrikant.

Fiat Chrysler Automobiles heeft in het tweede kwartaal over het algemeen goede resultaten neergezet hoewel de winst op de Europese activiteiten wel flink lager uitkwam dan een jaar eerder. Over de hele linie komt FCA op een aangepaste winst van 1,527 miljard euro, vrijwel even veel als in Q2 van 2018. In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) daalde die winst echter met 166 miljoen naar net 22 miljoen door lagere verkopen en hogere ‘compliance-’ en productiekosten. Daar tegenover gaf FCA in deze regio minder uit aan reclame en leverden de herstructureringen ook besparingen op. Na verwerking van buitengewone posten steeg de nettowinst met 14 procent naar 793 miljoen euro. De omzet liep met drie procent terug naar ruim 26,74 miljard euro wat vooral te wijten was aan een daling met 11 procent van het aantal afgeleverde auto’s. Zo werden er in de Europa-regio met 373.000 stuks 41.000 auto’s minder afgeleverd dan een jaar eerder. CEO Mike Manley is vooral tevreden over de sterke prestaties in Noord- en Zuid-Amerika. Zo kon FCA dankzij het succes van RAM haar marktaandeel bij grotere pick-up trucks in de VS flink opvoeren. In Europa en de rest van EMEA concentreert Fiat zich op ‘het verbeteren van de marges door verdere herstructurering, beter management van de kanalenmix en gerichte product strategieën.’ Daarnaast gaat FCA nog meer aandacht besteden aan Maserati dat een kwartaalverlies leed van 119 miljoen euro en met 4.200 auto’s ook 46 procent minder afleverde dan een jaar eerder. Al met al houdt Manley echter, in tegenstelling tot een aantal collega’s, wel vast aan de eerder gedane voorspellingen voor heel 2019.

Peugeot is zonder meer tevreden over de snelle integratie van Opel/Vauxhall maar zet direct de deur open voor nieuwe gegadigden: ‘’Wij hebben vanaf het begin het project Opel ondersteund. Als zich een nieuwe gelegenheid voordoet, dan zullen we niet op de rem trappen. Een Carlos (Tavares) weet dat,’’ aldus het familiehoofd bij de presentatie van de resultaten van FFP, de holding waarin die familie haar belangen heeft ondergebracht.

Peugeot stelt wel dat ‘alle neuzen dezelfde kant op moeten staan.’ ‘’Dat zou net zo het geval moeten zijn met FCA als met anderen. Op dit moment ligt er nog niets op mijn bureau.’’ Zodra dat er wel ligt, dan is FFP ook bereid ‘in redelijke proporties’ te investeren. Begin deze maand sloot CEO Tavares zelf FCA niet uit als partner. ‘’Alles ligt open, als we er geld mee verdienen en baas blijven over onze eigen toekomst dan kunnen we over alles dromen,’’ zei hij toen. Zijn tegenhanger bij FCA Mike Manley (foto links, naast John Elkann) heeft zich in dezelfde zin uitgelaten: ‘’Wij kunnen zelfstandig de toekomst aan maar als zich een partner aandient waarmee we de resultaten kunnen verbeteren dan staan we daar voor open.’’

De twee autobedrijven zouden in ieder geval geografisch uitstekend op elkaar aansluiten. PSA is nog altijd grotendeels afhankelijk van de Europese markt waar het na de overname van Opel ook de tweede speler is. Tavares heeft onlangs weer gezegd dat hij graag terug wil naar de Amerikaanse markt maar dat zal nog wel even duren. FCA zou dat probleem in één keer oplossen met haar vooral in de VS sterke merken Jeep en Ram terwijl voor het Italiaans-Amerikaanse concern juist Europa op dit moment de zwakke schakel lijkt.

Speculaties over fusie PSA en FCA duiken weer op - Automobielmanagement.nl

Speculaties over fusie PSA en FCA duiken weer op

De geruchten en speculaties over een alliantie en mogelijke fusie tussen PSA en Fiat Chrysler Automobiles zijn weer in volle hevigheid opgedoken. Directe aanleiding zijn uitspraken van Robert Peugeot, woordvoerder van de familie die nog altijd een groot belang heeft in de Franse autofabrikant.

Fiat Chrysler Automobiles heeft in het tweede kwartaal over het algemeen goede resultaten neergezet hoewel de winst op de Europese activiteiten wel flink lager uitkwam dan een jaar eerder. Over de hele linie komt FCA op een aangepaste winst van 1,527 miljard euro, vrijwel even veel als in Q2 van 2018. In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) daalde die winst echter met 166 miljoen naar net 22 miljoen door lagere verkopen en hogere ‘compliance-’ en productiekosten. Daar tegenover gaf FCA in deze regio minder uit aan reclame en leverden de herstructureringen ook besparingen op. Na verwerking van buitengewone posten steeg de nettowinst met 14 procent naar 793 miljoen euro. De omzet liep met drie procent terug naar ruim 26,74 miljard euro wat vooral te wijten was aan een daling met 11 procent van het aantal afgeleverde auto’s. Zo werden er in de Europa-regio met 373.000 stuks 41.000 auto’s minder afgeleverd dan een jaar eerder. CEO Mike Manley is vooral tevreden over de sterke prestaties in Noord- en Zuid-Amerika. Zo kon FCA dankzij het succes van RAM haar marktaandeel bij grotere pick-up trucks in de VS flink opvoeren. In Europa en de rest van EMEA concentreert Fiat zich op ‘het verbeteren van de marges door verdere herstructurering, beter management van de kanalenmix en gerichte product strategieën.’ Daarnaast gaat FCA nog meer aandacht besteden aan Maserati dat een kwartaalverlies leed van 119 miljoen euro en met 4.200 auto’s ook 46 procent minder afleverde dan een jaar eerder. Al met al houdt Manley echter, in tegenstelling tot een aantal collega’s, wel vast aan de eerder gedane voorspellingen voor heel 2019.

Peugeot is zonder meer tevreden over de snelle integratie van Opel/Vauxhall maar zet direct de deur open voor nieuwe gegadigden: ‘’Wij hebben vanaf het begin het project Opel ondersteund. Als zich een nieuwe gelegenheid voordoet, dan zullen we niet op de rem trappen. Een Carlos (Tavares) weet dat,’’ aldus het familiehoofd bij de presentatie van de resultaten van FFP, de holding waarin die familie haar belangen heeft ondergebracht.

Peugeot stelt wel dat ‘alle neuzen dezelfde kant op moeten staan.’ ‘’Dat zou net zo het geval moeten zijn met FCA als met anderen. Op dit moment ligt er nog niets op mijn bureau.’’ Zodra dat er wel ligt, dan is FFP ook bereid ‘in redelijke proporties’ te investeren. Begin deze maand sloot CEO Tavares zelf FCA niet uit als partner. ‘’Alles ligt open, als we er geld mee verdienen en baas blijven over onze eigen toekomst dan kunnen we over alles dromen,’’ zei hij toen. Zijn tegenhanger bij FCA Mike Manley (foto links, naast John Elkann) heeft zich in dezelfde zin uitgelaten: ‘’Wij kunnen zelfstandig de toekomst aan maar als zich een partner aandient waarmee we de resultaten kunnen verbeteren dan staan we daar voor open.’’

De twee autobedrijven zouden in ieder geval geografisch uitstekend op elkaar aansluiten. PSA is nog altijd grotendeels afhankelijk van de Europese markt waar het na de overname van Opel ook de tweede speler is. Tavares heeft onlangs weer gezegd dat hij graag terug wil naar de Amerikaanse markt maar dat zal nog wel even duren. FCA zou dat probleem in één keer oplossen met haar vooral in de VS sterke merken Jeep en Ram terwijl voor het Italiaans-Amerikaanse concern juist Europa op dit moment de zwakke schakel lijkt.