Lada verdwijnt van de West-Europese markt

Lada zal zich terugtrekken van de West-Europese markt. De emissienormen worden zo langzamerhand zo streng in Europa dat het Russische merk er niet meer aan kan of wil voldoen. De Russen willen niet investeren in het schoner maken van hun auto’s en zien voorlopig al helemaal niets in elektrische modellen.

Lada verdwijnt van de West-Europese markt

Daarom gaat Lada haar exportactiviteiten voor Europa aanpassen, meldt het  persagentschap Sputnik. Lada, eigendom van het Russische Avtovaz dat op haar beurt weer grotendeels in handen is van Renault en Nissan, is nog maar in enkele West-Europese landen actief. In Duitsland wordt nu gemeld dat Avtovaz het contract met de importeur Lada Automobile al heeft opgezegd. Het Russische autoconcern zou zich liever richten op de thuismarkt en op buurlanden als Kazachstan, Wit-Rusland en de Oekraïne alsmede enkele verre landen met oude banden met de Russen zoals Cuba.

In Rusland zelf is het ‘thuismerk’ er, mede door het opleven van de nationale automarkt, na een paar zware jaren weer aardig bovenop aan het komen. Vorig jaar werden daar 360.000 Lada’s verkocht, 20 procent meer dan in 2017. Lada blijft daarmee nog altijd het belangrijkste automerk in Rusland.

Lada verdwijnt van de West-Europese markt - Automobielmanagement.nl

Lada verdwijnt van de West-Europese markt

Lada zal zich terugtrekken van de West-Europese markt. De emissienormen worden zo langzamerhand zo streng in Europa dat het Russische merk er niet meer aan kan of wil voldoen. De Russen willen niet investeren in het schoner maken van hun auto’s en zien voorlopig al helemaal niets in elektrische modellen.

Lada verdwijnt van de West-Europese markt

Daarom gaat Lada haar exportactiviteiten voor Europa aanpassen, meldt het  persagentschap Sputnik. Lada, eigendom van het Russische Avtovaz dat op haar beurt weer grotendeels in handen is van Renault en Nissan, is nog maar in enkele West-Europese landen actief. In Duitsland wordt nu gemeld dat Avtovaz het contract met de importeur Lada Automobile al heeft opgezegd. Het Russische autoconcern zou zich liever richten op de thuismarkt en op buurlanden als Kazachstan, Wit-Rusland en de Oekraïne alsmede enkele verre landen met oude banden met de Russen zoals Cuba.

In Rusland zelf is het ‘thuismerk’ er, mede door het opleven van de nationale automarkt, na een paar zware jaren weer aardig bovenop aan het komen. Vorig jaar werden daar 360.000 Lada’s verkocht, 20 procent meer dan in 2017. Lada blijft daarmee nog altijd het belangrijkste automerk in Rusland.