Het aantal ‘verscheepte’ voertuigen daalde eveneens sterk en wel met 14 procent naar 1.037.000 exemplaren. FCA schrijft dat toe aan het eind van de overlapping tussen oudere Jeeps en het nieuwe model maar ook aan ‘de geplande bijstelling van de commerciële strategieën in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).’
Vakbonden
In het kwartaalbericht wordt verder niet toegelicht wat dat in de praktijk betekent. In deze regio kon Fiat wel een nieuw akkoord sluiten met de Italiaanse vakbonden maar er wordt tegelijk gemeld dat lagere verkoopprijzen en hogere productiekosten de onderneming parten spelen. Daardoor kwam in de EMEA regio een verlies uit de bus van 19 miljoen terwijl een jaar eerder nog 200 miljoen winst werd gerealiseerd. Ook elders in de wereld verkocht FCA echter minder auto’s. Zo was in Noord-Amerika sprake van een daling met 14 procent terwijl de verkopen in China en de rest van Azië 30 procent lager uitkwamen. Dochterbedrijf Maserati verkocht met 5.500 exemplaren zelfs 41 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2018 wat vooral te maken heeft met het uitverkopen van de voorraden.
Tevreden
CEO Mike Manley lijkt desalniettemin een tevreden man: “De markt reageert enthousiast op de lancering van onze nieuwe producten en we blijven initiatieven uitvoeren die de slechter presterende delen van onze onderneming zullen versterken. Op basis van die factoren en de resultaten over het eerste kwartaal blijven we er op vertrouwen dat we de voor 2019 gestelde doelen zullen halen.’’ FCA herinnert er verder aan dat het de samenwerking met PSA op het gebied van lichte bestelwagens heeft versterkt maar zegt verder niets over de gemelde toenaderingspogingen van zowel dat Franse bedrijf als concurrent Renault.