Bij Renault en ook bij de Franse staat als grootaandeelhouder bestaan twijfels of FCA wel net zo veel waard moet zijn als Renault in een gezamenlijke onderneming. Maar aan Italiaanse kant wordt er op gewezen dat Renault momenteel een beurswaarde heeft van 14,7 miljard euro terwijl dat bij FCA op 18 miljard euro ligt. Op basis van die getallen zou FCA zelfs 55 procent van een holding in handen moeten krijgen. “We doen ze dus eigenlijk gewoon een gunst.’’
Nissan
Bovendien stelt men bij FCA dat de 20 miljard aan geplande besparingen door synergievoordelen op gelijkwaardige basis aan beide bedrijven ten goede zullen komen. “Als men denkt dat Renault met een 50/50 verhouding wordt ondergewaardeerd, dan komt dat doordat de alliantie met Nissan en Mitsubishi niet meer werkt. Die levert geen voordelen meer op. Nissan weigert ook elke fusie met Renault dus op dit moment lijkt daar verder geen oplossing voor,’’ stelt een Italiaanse Fiat-kenner.
De Raad van Bestuur van Renault hoopt deze week een beslissing te nemen of er verder gepraat wordt met FCA over de voorstellen.