‘Over voorstel FCA voor Renault valt niet te onderhandelen’

Fiat Chrysler Automobiles zal vasthouden aan haar voorstel dat in een eventueel fusiebedrijf met Renault de verhoudingen op 50/50 komen te liggen. “Die verhouding lijkt evenwichtig en daar valt niet over te onderhandelen. Het is pikken of slikken,’’ klinkt het in welingelichte kringen bij Fiat in Turijn.

Bij Renault en ook bij de Franse staat als grootaandeelhouder bestaan twijfels of FCA wel net zo veel waard moet zijn als Renault in een gezamenlijke onderneming. Maar aan Italiaanse kant wordt er op gewezen dat Renault momenteel een beurswaarde heeft van 14,7 miljard euro terwijl dat bij FCA op 18 miljard euro ligt. Op basis van die getallen zou FCA zelfs 55 procent van een holding in handen moeten krijgen. “We doen ze dus eigenlijk gewoon een gunst.’’

Nissan

Bovendien stelt men bij FCA dat de 20 miljard aan geplande besparingen door synergievoordelen op gelijkwaardige basis aan beide bedrijven ten goede zullen komen. “Als men denkt dat Renault met een 50/50 verhouding wordt ondergewaardeerd, dan komt dat doordat de alliantie met Nissan en Mitsubishi niet meer werkt. Die levert geen voordelen meer op. Nissan weigert ook elke fusie met Renault dus op dit moment lijkt daar verder geen oplossing voor,’’ stelt een Italiaanse Fiat-kenner.

De Raad van Bestuur van Renault hoopt deze week een beslissing te nemen of er verder gepraat wordt met FCA over de voorstellen.

‘Over voorstel FCA voor Renault valt niet te onderhandelen’ - Automobielmanagement.nl

‘Over voorstel FCA voor Renault valt niet te onderhandelen’

Fiat Chrysler Automobiles zal vasthouden aan haar voorstel dat in een eventueel fusiebedrijf met Renault de verhoudingen op 50/50 komen te liggen. “Die verhouding lijkt evenwichtig en daar valt niet over te onderhandelen. Het is pikken of slikken,’’ klinkt het in welingelichte kringen bij Fiat in Turijn.

Bij Renault en ook bij de Franse staat als grootaandeelhouder bestaan twijfels of FCA wel net zo veel waard moet zijn als Renault in een gezamenlijke onderneming. Maar aan Italiaanse kant wordt er op gewezen dat Renault momenteel een beurswaarde heeft van 14,7 miljard euro terwijl dat bij FCA op 18 miljard euro ligt. Op basis van die getallen zou FCA zelfs 55 procent van een holding in handen moeten krijgen. “We doen ze dus eigenlijk gewoon een gunst.’’

Nissan

Bovendien stelt men bij FCA dat de 20 miljard aan geplande besparingen door synergievoordelen op gelijkwaardige basis aan beide bedrijven ten goede zullen komen. “Als men denkt dat Renault met een 50/50 verhouding wordt ondergewaardeerd, dan komt dat doordat de alliantie met Nissan en Mitsubishi niet meer werkt. Die levert geen voordelen meer op. Nissan weigert ook elke fusie met Renault dus op dit moment lijkt daar verder geen oplossing voor,’’ stelt een Italiaanse Fiat-kenner.

De Raad van Bestuur van Renault hoopt deze week een beslissing te nemen of er verder gepraat wordt met FCA over de voorstellen.