Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België

Vlaanderen telt nog altijd niet meer dan 40 snellaadpunten voor elektrische auto’s terwijl er in Nederland al meer dan 200 bestaan. Aanleg van een snellaadpunt is in België een lijdensweg door de administratieve rompslomp en het wachten op de benodigde aansluitingen. 

Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België

“In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België, pas eind dit jaar of begin 2020 hopen we te starten met de bouw van ons eerste station,” zegt CEO Michiel Langezaal van Fastned in de Belgische zakenkrant De Tijd. Volgens voorzitter Jochen de Smet van de federatie voor elektrische mobiliteit Avere duurt de aanleg van een snellaadpunt in ons land gemiddeld vier maanden terwijl dat in Vlaanderen op kan lopen tot anderhalf of zelfs drie jaar. Veel exploitanten van tankstations zien er dan ook liever van af of houden het op één installatie voor snelladen.

Een woordvoerder van netwerkbeheerder Fluvius bevestigt dat de feitelijke aanleg van een laadstation, ook nadat de procedures rond zijn, nog geruime tijd kan duren. “Als het om afgelegen plaatsen gaat, moeten we investeringswerken doen: alles inplannen, het budget goedkeuren, materiaal bestellen en de werken uitvoeren.”

Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België - Automobielmanagement.nl

Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België

Vlaanderen telt nog altijd niet meer dan 40 snellaadpunten voor elektrische auto’s terwijl er in Nederland al meer dan 200 bestaan. Aanleg van een snellaadpunt is in België een lijdensweg door de administratieve rompslomp en het wachten op de benodigde aansluitingen. 

Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België

“In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België, pas eind dit jaar of begin 2020 hopen we te starten met de bouw van ons eerste station,” zegt CEO Michiel Langezaal van Fastned in de Belgische zakenkrant De Tijd. Volgens voorzitter Jochen de Smet van de federatie voor elektrische mobiliteit Avere duurt de aanleg van een snellaadpunt in ons land gemiddeld vier maanden terwijl dat in Vlaanderen op kan lopen tot anderhalf of zelfs drie jaar. Veel exploitanten van tankstations zien er dan ook liever van af of houden het op één installatie voor snelladen.

Een woordvoerder van netwerkbeheerder Fluvius bevestigt dat de feitelijke aanleg van een laadstation, ook nadat de procedures rond zijn, nog geruime tijd kan duren. “Als het om afgelegen plaatsen gaat, moeten we investeringswerken doen: alles inplannen, het budget goedkeuren, materiaal bestellen en de werken uitvoeren.”