Bosch moet duizenden ‘dieselbanen’ schrappen

Door de sterke daling van de verkopen van dieselauto’s is de Duitse toeleverancier Bosch gedwongen duizenden banen te schrappen. Om hoeveel arbeidsplaatsen het gaat is nog niet bekend maar CEO Volkmar Denner spreekt in een gesprek met de Süddeutsche Zeitung over ‘een aanzienlijke banenreductie’. Bosch biedt wereldwijd werk aan ruim 400.000 mensen waarvan er zo’n 50.000 betrokken zijn bij de productie van onderdelen voor dieselmotoren.

Bosch gaat nog meer banen schrappen

Volgens Denner zijn de ontwikkelingen rond dieselauto’s nog slechter dan eerder al werd verwacht. In Europa daalde het aandeel diesel vorig jaar al van 44 naar ruim 35 procent. In het eerste kwartaal is dat volgens gegevens van Acea voor de Europese markt als geheel verder teruggelopen naar 32,2 procent.

Denner benadrukt dat gedwongen ontslagen zo veel mogelijk worden voorkomen. Bosch probeert het banenverlies te realiseren door vervroegde pensionering, vrijwillig vertrek of het niet verlengen van tijdelijke contracten. Over de vorig jaar aangekondigde plannen voor een superschone dieselmotor praat de CEO niet meer. Hij stelt wel dat Bosch tegelijkertijd marktleider wil worden in de opkomende massamarkt voor elektromobiliteit. Over een jaar of vijf zou dan zo’n vijf miljard aan omzet moeten genereren. Dat is nog altijd een beperkt aandeel want vorig jaar kwam de jaaromzet uit op 78,5 miljard euro.

Bosch moet duizenden ‘dieselbanen’ schrappen - Automobielmanagement.nl

Bosch moet duizenden ‘dieselbanen’ schrappen

Door de sterke daling van de verkopen van dieselauto’s is de Duitse toeleverancier Bosch gedwongen duizenden banen te schrappen. Om hoeveel arbeidsplaatsen het gaat is nog niet bekend maar CEO Volkmar Denner spreekt in een gesprek met de Süddeutsche Zeitung over ‘een aanzienlijke banenreductie’. Bosch biedt wereldwijd werk aan ruim 400.000 mensen waarvan er zo’n 50.000 betrokken zijn bij de productie van onderdelen voor dieselmotoren.

Bosch gaat nog meer banen schrappen

Volgens Denner zijn de ontwikkelingen rond dieselauto’s nog slechter dan eerder al werd verwacht. In Europa daalde het aandeel diesel vorig jaar al van 44 naar ruim 35 procent. In het eerste kwartaal is dat volgens gegevens van Acea voor de Europese markt als geheel verder teruggelopen naar 32,2 procent.

Denner benadrukt dat gedwongen ontslagen zo veel mogelijk worden voorkomen. Bosch probeert het banenverlies te realiseren door vervroegde pensionering, vrijwillig vertrek of het niet verlengen van tijdelijke contracten. Over de vorig jaar aangekondigde plannen voor een superschone dieselmotor praat de CEO niet meer. Hij stelt wel dat Bosch tegelijkertijd marktleider wil worden in de opkomende massamarkt voor elektromobiliteit. Over een jaar of vijf zou dan zo’n vijf miljard aan omzet moeten genereren. Dat is nog altijd een beperkt aandeel want vorig jaar kwam de jaaromzet uit op 78,5 miljard euro.