Chinezen krijgen flinke klappen op thuismarkt

De malaise op de Chinese automarkt gaat niet voorbij aan de ‘eigen’ autofabrikanten. Zo zag Geely haar verkopen in juli met bijna een kwart dalen vergeleken met vorig jaar terwijl zelfs EV-specialist BYD een daling met 12 procent en collega Jianghuai Automobile zelfs van 66 procent moesten incasseren.

Chinezen krijgen flinke klappen op thuismarkt

De Chinese autofabrikanten krijgen nog hardere klappen dan hun buitenlandse collega’s omdat de recessie juist hun doelgroep treft. Bedrijven als Geely maken vooral goedkope kleinere en middelgrote auto’s voor een groot publiek in het binnenland. De modellenreeks van Geely begint ook al bij een goede 7.000 dollar. Maar juist die mensen met een lager of hooguit middeninkomen moeten de laatste tijd flink inleveren waardoor ze zeker de aankoop van een auto op de lange baan schuiven terwijl de welgestelden die een BMW of Mercedes-Benz kunnen kopen nog best rond kunnen komen.

Geely maakt de laatste tijd wel werk van het uitbreiden van haar aanbod maar heeft daar tot nu toe nog weinig succes mee. Voor een bedrijf als BYD komt daar dan nog bij dat de overheid in Beijing fors het mes heeft gezet in de aankoopsubsidies voor een elektrische auto.

Vanaf 1 juni zijn die bijdragen voor hybride of batterij-aangedreven auto’s met meer dan 50 procent verlaagd waarmee het imago van China als walhalla voor elektrisch rijden ook direct een flinke deuk heeft opgelopen.

Chinezen krijgen flinke klappen op thuismarkt - Automobielmanagement.nl

Chinezen krijgen flinke klappen op thuismarkt

De malaise op de Chinese automarkt gaat niet voorbij aan de ‘eigen’ autofabrikanten. Zo zag Geely haar verkopen in juli met bijna een kwart dalen vergeleken met vorig jaar terwijl zelfs EV-specialist BYD een daling met 12 procent en collega Jianghuai Automobile zelfs van 66 procent moesten incasseren.

Chinezen krijgen flinke klappen op thuismarkt

De Chinese autofabrikanten krijgen nog hardere klappen dan hun buitenlandse collega’s omdat de recessie juist hun doelgroep treft. Bedrijven als Geely maken vooral goedkope kleinere en middelgrote auto’s voor een groot publiek in het binnenland. De modellenreeks van Geely begint ook al bij een goede 7.000 dollar. Maar juist die mensen met een lager of hooguit middeninkomen moeten de laatste tijd flink inleveren waardoor ze zeker de aankoop van een auto op de lange baan schuiven terwijl de welgestelden die een BMW of Mercedes-Benz kunnen kopen nog best rond kunnen komen.

Geely maakt de laatste tijd wel werk van het uitbreiden van haar aanbod maar heeft daar tot nu toe nog weinig succes mee. Voor een bedrijf als BYD komt daar dan nog bij dat de overheid in Beijing fors het mes heeft gezet in de aankoopsubsidies voor een elektrische auto.

Vanaf 1 juni zijn die bijdragen voor hybride of batterij-aangedreven auto’s met meer dan 50 procent verlaagd waarmee het imago van China als walhalla voor elektrisch rijden ook direct een flinke deuk heeft opgelopen.