‘No-deal Brexit’ bedreigt Nissan in heel Europa

Een no-deal Brexit, die ondanks vooruitgang bij de onderhandelingen nog steeds mogelijk is, zou het hele Europese businessmodel van Nissan ondermijnen. De toekomst van de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland, de grootste autofabriek in het land, komt daarmee ook in gevaar.

Nissan investeert toch in Engelse fabriek Sunderland

Dat zei Gianluca de Ficchy, bestuursvoorzitter van Nissan Europe, tijdens een bezoek aan Sunderland. Als de Britten eind deze maand zonder deal uit de EU gaan, dan worden automatisch in- en uitvoerheffingen van de World Trade Organisation WTO van kracht. Voor auto’s die in Groot-Brittannië worden gebouwd voor de export naar andere landen zou dat een tarief van 10 procent betekenen.

“Als we vanaf morgen een heffing van 10 procent moeten leggen op 70 procent van onze verkopen dat is het businessmodel van Nissan Europe ernstig in gevaar. We kunnen dan ook niet meer garanderen dat we een nieuwe Qashqai in Sunderland gaan bouwen,” zegt de Ficchy. Nissan’s toenmalige Carlos Ghosn zegde dat in 2016 wel toe in ruil voor forse steun van de overheid maar De Ficchy acht die belofte bij een no-deal Brexit niet meer realistisch. “We praten er over met de Britse regering maar onze grote frustratie is dat er geen enkele duidelijkheid bestaat. We hebben geen specifieke boodschap voor premier Boris Johnson maar als bedrijf zeg ik dat we geen duidelijk begrip hebben van waar het met de Brexit-discussies naar toe gaat. Onze werknemers zijn bezorgd en dat geldt voor ons evenzeer.”

‘No-deal Brexit’ bedreigt Nissan in heel Europa - Automobielmanagement.nl

‘No-deal Brexit’ bedreigt Nissan in heel Europa

Een no-deal Brexit, die ondanks vooruitgang bij de onderhandelingen nog steeds mogelijk is, zou het hele Europese businessmodel van Nissan ondermijnen. De toekomst van de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland, de grootste autofabriek in het land, komt daarmee ook in gevaar.

Nissan investeert toch in Engelse fabriek Sunderland

Dat zei Gianluca de Ficchy, bestuursvoorzitter van Nissan Europe, tijdens een bezoek aan Sunderland. Als de Britten eind deze maand zonder deal uit de EU gaan, dan worden automatisch in- en uitvoerheffingen van de World Trade Organisation WTO van kracht. Voor auto’s die in Groot-Brittannië worden gebouwd voor de export naar andere landen zou dat een tarief van 10 procent betekenen.

“Als we vanaf morgen een heffing van 10 procent moeten leggen op 70 procent van onze verkopen dat is het businessmodel van Nissan Europe ernstig in gevaar. We kunnen dan ook niet meer garanderen dat we een nieuwe Qashqai in Sunderland gaan bouwen,” zegt de Ficchy. Nissan’s toenmalige Carlos Ghosn zegde dat in 2016 wel toe in ruil voor forse steun van de overheid maar De Ficchy acht die belofte bij een no-deal Brexit niet meer realistisch. “We praten er over met de Britse regering maar onze grote frustratie is dat er geen enkele duidelijkheid bestaat. We hebben geen specifieke boodschap voor premier Boris Johnson maar als bedrijf zeg ik dat we geen duidelijk begrip hebben van waar het met de Brexit-discussies naar toe gaat. Onze werknemers zijn bezorgd en dat geldt voor ons evenzeer.”