Kredietcrisis beïnvloedt ook Russische automarkt in grote mate

De kredietcrisis heeft ook Rusland bereikt. En de grootste autofabrikant daar heeft gewaarschuwd dat de crisis grote invloed heeft op zijn klanten, dealers en toeleveranciers.

Yann Vincent, de operationeel directeur van Avtovaz, zegt in de zakenkrant Financial Times dat het gebrek aan kredieten de autoconsumptie verstoort, dealers zouden de auto’s die ze hebben besteld niet kunnen betalen en de zwakke positie van veel toeleveranciers zou bedreigend zijn voor de balans van Avtovaz.

 

Het commentaar van Vincent komt op een moment dat veel buitenlandse autofabrikanten ook problemen beginnen te krijgen in Rusland, een markt waar zij nu juist de verliezen hoopten te kunnen compenseren die men in het stagnerende westen oploopt. Volgens Vincent zouden 40-45 procent van de autoverkopen in Rusland gefinancierd zijn en die zouden in de laatste dagen steeds moeilijker te krijgen zijn. Ook kleine dealers zouden moeilijkheden hebben krediet te krijgen. ‘Als zij geen krediet krijgen, krijgen wij geen geld’, aldus Vincent.    

 

Avtovaz verkoopt per jaar ongeveer negenhonderdduizend auto’s, vooral in Rusland en in de buurlanden. Renault helpt de fabriek om het merk Lada nieuw leven in te blazen. Renault heeft een aandeel van 25 procent in Avtovaz, dat een centrale rol speelt in de strategie van Renault om zijn verlies in aantallen in het westen te compenseren met verkopen in Rusland en andere opkomende markten. Topman Ghosn (links) van Renault maakt zich nog niet te veel zorgen over Rusland. ‘De automarkt groeit niet met dertig procent per jaar. Als het acht, negen of tien procent is, is het ook goed.’     

Kredietcrisis beïnvloedt ook Russische automarkt in grote mate - Automobielmanagement.nl

Kredietcrisis beïnvloedt ook Russische automarkt in grote mate

De kredietcrisis heeft ook Rusland bereikt. En de grootste autofabrikant daar heeft gewaarschuwd dat de crisis grote invloed heeft op zijn klanten, dealers en toeleveranciers.

Yann Vincent, de operationeel directeur van Avtovaz, zegt in de zakenkrant Financial Times dat het gebrek aan kredieten de autoconsumptie verstoort, dealers zouden de auto’s die ze hebben besteld niet kunnen betalen en de zwakke positie van veel toeleveranciers zou bedreigend zijn voor de balans van Avtovaz.

 

Het commentaar van Vincent komt op een moment dat veel buitenlandse autofabrikanten ook problemen beginnen te krijgen in Rusland, een markt waar zij nu juist de verliezen hoopten te kunnen compenseren die men in het stagnerende westen oploopt. Volgens Vincent zouden 40-45 procent van de autoverkopen in Rusland gefinancierd zijn en die zouden in de laatste dagen steeds moeilijker te krijgen zijn. Ook kleine dealers zouden moeilijkheden hebben krediet te krijgen. ‘Als zij geen krediet krijgen, krijgen wij geen geld’, aldus Vincent.    

 

Avtovaz verkoopt per jaar ongeveer negenhonderdduizend auto’s, vooral in Rusland en in de buurlanden. Renault helpt de fabriek om het merk Lada nieuw leven in te blazen. Renault heeft een aandeel van 25 procent in Avtovaz, dat een centrale rol speelt in de strategie van Renault om zijn verlies in aantallen in het westen te compenseren met verkopen in Rusland en andere opkomende markten. Topman Ghosn (links) van Renault maakt zich nog niet te veel zorgen over Rusland. ‘De automarkt groeit niet met dertig procent per jaar. Als het acht, negen of tien procent is, is het ook goed.’