PSA wil batterijenfabriek bij Belgische grens

PSA wil in het Noord-Franse Douvrin, op een kilometer of twintig van de grens met België, haar eigen batterijenfabriek bouwen. Die fabriek zou op den duur werk kunnen bieden aan 2.500 mensen. De Franse autofabrikant is al enige tijd aan het onderhandelen over het project met de regionale autoriteiten.

PSA heeft in Douvrin al een fabriek, Française de Méchanique, waar benzine- en dieselmotoren worden gebouwd. In die al zestig jaar bestaande vestiging werken momenteel een kleine 2.000 mensen. Op dezelfde locatie wil het autobedrijf nu ook zelf batterijen gaan fabriceren voor haar elektrische modellen. Werknemers die niet meer nodig zijn voor de verbrandingsmotoren kunnen dan ook makkelijk overstappen.

Gigafactory

“Het gaat om een gigafactory,’’ aldus de president van de regio Hauts-de-France, Xavier Bertrand met een verwijzing naar Tesla. Het regiobestuur heeft vrijdag een eerste financiële bijdrage van 121 miljoen voor het project toegekend. “We willen graag meewerken. De elektrische auto is aan een enorme opmars bezig maar als straks alle batterijen Chinees of Koreaans zijn dan hebben we een probleem met de soevereiniteit,’’ denkt Bertrand.

Geen definitieve keuze

Bij PSA zelf is te beluisteren dat er nog geen definitieve keus is gemaakt. Zeker is wel dat PSA de batterijenfabriek in Frankrijk wil neerzetten maar dat kan ook bij enkele andere bestaande vestigingen. Douvrin heeft wel het voordeel dat er voldoende ruimte is. “De uiteindelijke beslissing zal binnen enkele weken worden genomen, waarschijnlijk al in januari,’’ heeft een woordvoerder meegedeeld.

PSA wil batterijenfabriek bij Belgische grens - Automobielmanagement.nl

PSA wil batterijenfabriek bij Belgische grens

PSA wil in het Noord-Franse Douvrin, op een kilometer of twintig van de grens met België, haar eigen batterijenfabriek bouwen. Die fabriek zou op den duur werk kunnen bieden aan 2.500 mensen. De Franse autofabrikant is al enige tijd aan het onderhandelen over het project met de regionale autoriteiten.

PSA heeft in Douvrin al een fabriek, Française de Méchanique, waar benzine- en dieselmotoren worden gebouwd. In die al zestig jaar bestaande vestiging werken momenteel een kleine 2.000 mensen. Op dezelfde locatie wil het autobedrijf nu ook zelf batterijen gaan fabriceren voor haar elektrische modellen. Werknemers die niet meer nodig zijn voor de verbrandingsmotoren kunnen dan ook makkelijk overstappen.

Gigafactory

“Het gaat om een gigafactory,’’ aldus de president van de regio Hauts-de-France, Xavier Bertrand met een verwijzing naar Tesla. Het regiobestuur heeft vrijdag een eerste financiële bijdrage van 121 miljoen voor het project toegekend. “We willen graag meewerken. De elektrische auto is aan een enorme opmars bezig maar als straks alle batterijen Chinees of Koreaans zijn dan hebben we een probleem met de soevereiniteit,’’ denkt Bertrand.

Geen definitieve keuze

Bij PSA zelf is te beluisteren dat er nog geen definitieve keus is gemaakt. Zeker is wel dat PSA de batterijenfabriek in Frankrijk wil neerzetten maar dat kan ook bij enkele andere bestaande vestigingen. Douvrin heeft wel het voordeel dat er voldoende ruimte is. “De uiteindelijke beslissing zal binnen enkele weken worden genomen, waarschijnlijk al in januari,’’ heeft een woordvoerder meegedeeld.