Duitse autoproductie zakt fors in

De Duitse autofabrikanten hebben in het afgelopen jaar de binnenlandse productie met negen procent zien inzakken naar 4.661.800 personenwagens. Die daling naar het laagste aantal in 23 jaar is vooral te wijten aan de fors lagere export. Al met al gingen er 3.480.500 miljoen auto’s naar afnemers uit het buitenland, dat is 13 procent minder dan in 2018.

Duitse autoproductie zakt fors in

Dat meldt het Verband der Automobilindustrie. In Duitsland zelf lag de automarkt er wel gunstig bij. Het Kraftfahrt Bundesamt meldde eerder dat daar in 2019 3.607.200 nieuwe personenwagens op kenteken werden gezet, een toename met vijf procent vergeleken met het voorafgaande jaar. Zowel de Duitse thuismerken als buitenlandse leveranciers konden vijf procent groei melden. Net als in veel andere landen liet vooral de zakelijke markt zich van de goede kant zien maar laten particulieren de showroom meer en meer voor wat het is. De auto-organisatie VDA geeft nog geen verdere toelichting op die cijfers.

Als de plannen op tijd rond komen, zou de Duitse autoproductie vanaf 2021 een flinke oppepper kunnen krijgen door de opening van de Europese Gigafactory van Tesla in Berlijn. Tesla hoopt nog steeds dit jaar met de bouw te kunnen beginnen maar de procedures zijn nog lang niet rond. Als de eerste paal eenmaal is geslagen dan moet het lukken om binnen een jaar daarna met de productie te beginnen, zoals Tesla zojuist ook met haar Chinese fabriek in Shanghai heeft bewezen.

Duitse autoproductie zakt fors in - Automobielmanagement.nl

Duitse autoproductie zakt fors in

De Duitse autofabrikanten hebben in het afgelopen jaar de binnenlandse productie met negen procent zien inzakken naar 4.661.800 personenwagens. Die daling naar het laagste aantal in 23 jaar is vooral te wijten aan de fors lagere export. Al met al gingen er 3.480.500 miljoen auto’s naar afnemers uit het buitenland, dat is 13 procent minder dan in 2018.

Duitse autoproductie zakt fors in

Dat meldt het Verband der Automobilindustrie. In Duitsland zelf lag de automarkt er wel gunstig bij. Het Kraftfahrt Bundesamt meldde eerder dat daar in 2019 3.607.200 nieuwe personenwagens op kenteken werden gezet, een toename met vijf procent vergeleken met het voorafgaande jaar. Zowel de Duitse thuismerken als buitenlandse leveranciers konden vijf procent groei melden. Net als in veel andere landen liet vooral de zakelijke markt zich van de goede kant zien maar laten particulieren de showroom meer en meer voor wat het is. De auto-organisatie VDA geeft nog geen verdere toelichting op die cijfers.

Als de plannen op tijd rond komen, zou de Duitse autoproductie vanaf 2021 een flinke oppepper kunnen krijgen door de opening van de Europese Gigafactory van Tesla in Berlijn. Tesla hoopt nog steeds dit jaar met de bouw te kunnen beginnen maar de procedures zijn nog lang niet rond. Als de eerste paal eenmaal is geslagen dan moet het lukken om binnen een jaar daarna met de productie te beginnen, zoals Tesla zojuist ook met haar Chinese fabriek in Shanghai heeft bewezen.