Die buitengewone lasten worden voor een klein deel gecompenseerd door 400 miljoen dollar aan lagere uitgaven voor pensioenen van de Amerikaanse werknemers. Na verwerking van de belasting blijft een post van 1,7 miljard dollar over die Ford zal verwerken in de resultaten over het vierde kwartaal, aldus een verklaring aan de beurs. De miljardenpost heeft echter geen gevolgen voor de zogenaamde aangepaste winst omdat buitengewone lasten – of opbrengsten – daarbij buiten beschouwing worden gelaten. Ford zal de kwartaal- en jaarcijfers publiceren op 4 februari.
Inkrimpen
Of de extra kosten te maken hebben met lopende afvloeiingsregelingen in Europa heeft Ford niet meegedeeld. Ford is haar Europese activiteiten fors aan het inkrimpen waarbij 20.000 banen verloren gaan. Die reorganisatie zou eind dit jaar afgerond moeten zijn. In het afgelopen jaar verkocht Ford in Europa nog altijd 948.000 nieuwe personenauto’s, een daling met niet meer dan 1,3 procent vergeleken met 2018. Ford blijft daarmee de zevende autoleverancier maar is tegelijk de eerste die als merk-op-zich en niet als ‘groep’ op de ranglijst van Acea staat.