Duitse autokoper wacht op premie

57 procent van de Duitse autokopers stelt een aankoopbeslissing uit totdat er meer duidelijk is over de aangekondigde aankoopsubsidie. Daarnaast meldt twee derde van de autobedrijven dat particuliere klanten veel meer dan voor de crisis om kortingen vragen. Slechts een kwart vindt dat het met dat vragen om korting wel meevalt.

Duitse autoverkoop daalt met bijna 11 procent in februari

Dat blijkt uit de maandelijkse peiling van de Deutsche Automobil Treuhand (DAT). Ondanks de tijdelijke lockdown in mei heeft slechts één op de acht dealers zich genoodzaakt gezien personeel te ontslaan. 80 procent is er in geslaagd met het volledige personeelsbestand de lockdown te overbruggen.

Configuratietools

Wel wordt er in de Duitse dealerwereld veel geklaagd over de configuratietools op websites van autofabrikanten. Liefst 59 procent geeft aan daar regelmatig problemen mee te ondervinden. Omdat meer dan de helft van de nieuwe auto’s tegenwoordig pas na de feitelijke bestelling wordt gebouwd, leidt dat tot verdere vertraging bij de aflevering, signaleert de DAT. In dat kader hebben veel Duitse dealers ook de wens om de tot nu toe verplichte toelatingskeuring af te schaffen om verdere vertragingen te voorkomen.

Wat de tweede helft van dit jaar betreft, is maar zes procent van de autohandel in Duitsland zonder meer optimistisch gestemd. Eén op de drie verwacht ‘enige verbetering’, ruim een kwart gaat er vanuit dat de situatie stabiel zal blijven. Maar 20 procent gaat er van uit dat de zaken verder zullen verslechteren.

Duitse autokoper wacht op premie - Automobielmanagement.nl

Duitse autokoper wacht op premie

57 procent van de Duitse autokopers stelt een aankoopbeslissing uit totdat er meer duidelijk is over de aangekondigde aankoopsubsidie. Daarnaast meldt twee derde van de autobedrijven dat particuliere klanten veel meer dan voor de crisis om kortingen vragen. Slechts een kwart vindt dat het met dat vragen om korting wel meevalt.

Duitse autoverkoop daalt met bijna 11 procent in februari

Dat blijkt uit de maandelijkse peiling van de Deutsche Automobil Treuhand (DAT). Ondanks de tijdelijke lockdown in mei heeft slechts één op de acht dealers zich genoodzaakt gezien personeel te ontslaan. 80 procent is er in geslaagd met het volledige personeelsbestand de lockdown te overbruggen.

Configuratietools

Wel wordt er in de Duitse dealerwereld veel geklaagd over de configuratietools op websites van autofabrikanten. Liefst 59 procent geeft aan daar regelmatig problemen mee te ondervinden. Omdat meer dan de helft van de nieuwe auto’s tegenwoordig pas na de feitelijke bestelling wordt gebouwd, leidt dat tot verdere vertraging bij de aflevering, signaleert de DAT. In dat kader hebben veel Duitse dealers ook de wens om de tot nu toe verplichte toelatingskeuring af te schaffen om verdere vertragingen te voorkomen.

Wat de tweede helft van dit jaar betreft, is maar zes procent van de autohandel in Duitsland zonder meer optimistisch gestemd. Eén op de drie verwacht ‘enige verbetering’, ruim een kwart gaat er vanuit dat de situatie stabiel zal blijven. Maar 20 procent gaat er van uit dat de zaken verder zullen verslechteren.