Vooral particulieren wisten afgelopen maand de weg naar de Duitse showroom te vinden want bij die kopers was sprake van een toename met ruim 18 procent terwijl de zakelijke markt 3,5 procent groei liet zien. Het Kraftfahrt Bundesamt geeft alleen maandcijfers, geen overzicht over de eerste drie kwartalen.
Elektrisch
Het aantal verkochte vol-elektrische auto’s lag met 21.188 bijna drie keer zo hoog als in september vorig jaar. Het marktaandeel van batterij-aangedreven auto’s ligt daarmee inmiddels op acht procent. Daarnaast werden er in Duitsland ook 54.036 hybride personenauto’s verkocht, dat is 185 procent meer dan een jaar eerder en een marktaandeel van ruim 20 procent. Het aandeel benzineauto’s liep iets terug naar 45,5 procent terwijl diesel nu nog goed is voor iets meer dan een kwart van de nieuwe auto’s in Duitsland.
Beperkt
Tesla deed het deze keer uitstekend want dat wist 83 procent meer auto’s aan Duitsers te verkopen dan in september 2019. Seat en Subaru zitten op een plus van rond de 70 procent terwijl Alfa Romeo en Renault bijna 60 procent meer auto’s afleverden. Bij de Duitse merken deed het vorig jaar zwaar door WLTP geplaagde Audi het ’t beste met een toename van ruim 42 procent. Bij andere thuismerken bleef de groei echter beperkt tot enkele cijfers of zelfs net één procent. Het van de markt verdwijnende Smart zette de slechtste prestatie neer met 41 procent lagere verkopen maar daarnaast moest ook Opel het opnieuw bezuren met een daling van 28 procent.