Tesla houdt zich ook in Duitsland verre van de CAO

Tesla zal zich in de nieuwe Gigafactory die komende zomer in bedrijf moet komen in Grűnheide bij Berlijn niet aan de zware CAO voor de metaal- en daarmee de auto-industrie. gaan houden. Dat kan Tesla een concurrentievoordeel opleveren in de strijd met de ‘conventionele’ autofabrikanten, denkt de bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhőffer.

Batterijenmaker Panasonic helpt Tesla vooruit

‘’Duitse ondernemingen worden gekenmerkt door veel uitzendkrachten en een over-georganiseerde tarieven- en loongroepen hiërarchie. Deze weg gaat Tesla niet op. Musk legt veel meer de nadruk op verdere verbetering van de productie om zo samen met zijn medewerkers de gewenste innovatievoorsprong te realiseren en ook vast te houden. Daarom is hij geen vriend van industrie-brede regelingen en CAO’s en gedetailleerde indelingen van arbeidsplaatsen die ook met de hele sector zijn afgestemd. Werknemers van Tesla zijn niet zo zeer enthousiast over Musk vanwege de baanzekerheid maar vanwege de geboden mogelijkheden, de kans iets in beweging te zetten. En dat is precies wat de conventionele autofabrikanten onder druk zet,’’ verwoordt Dudenhőffer.

Volgens een door Tesla ingeschakeld arbeidsbureau gaat een medewerker van de Berlijnse fabriek in de laagste loongroep toch al 2.700 euro per maand bruto verdienen. Iemand die ook de nodige ervaring meebrengt, kan rekenen op 3.500 euro bruto als aanvangssalaris. Tesla houdt zich overigens ook in de Verenigde Staten verre van sectorbrede afspraken en ziet tot nu toe kans de machtige autovakbond UAW buiten de deur te houden.

Tesla houdt zich ook in Duitsland verre van de CAO - Automobielmanagement.nl

Tesla houdt zich ook in Duitsland verre van de CAO

Tesla zal zich in de nieuwe Gigafactory die komende zomer in bedrijf moet komen in Grűnheide bij Berlijn niet aan de zware CAO voor de metaal- en daarmee de auto-industrie. gaan houden. Dat kan Tesla een concurrentievoordeel opleveren in de strijd met de ‘conventionele’ autofabrikanten, denkt de bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhőffer.

Batterijenmaker Panasonic helpt Tesla vooruit

‘’Duitse ondernemingen worden gekenmerkt door veel uitzendkrachten en een over-georganiseerde tarieven- en loongroepen hiërarchie. Deze weg gaat Tesla niet op. Musk legt veel meer de nadruk op verdere verbetering van de productie om zo samen met zijn medewerkers de gewenste innovatievoorsprong te realiseren en ook vast te houden. Daarom is hij geen vriend van industrie-brede regelingen en CAO’s en gedetailleerde indelingen van arbeidsplaatsen die ook met de hele sector zijn afgestemd. Werknemers van Tesla zijn niet zo zeer enthousiast over Musk vanwege de baanzekerheid maar vanwege de geboden mogelijkheden, de kans iets in beweging te zetten. En dat is precies wat de conventionele autofabrikanten onder druk zet,’’ verwoordt Dudenhőffer.

Volgens een door Tesla ingeschakeld arbeidsbureau gaat een medewerker van de Berlijnse fabriek in de laagste loongroep toch al 2.700 euro per maand bruto verdienen. Iemand die ook de nodige ervaring meebrengt, kan rekenen op 3.500 euro bruto als aanvangssalaris. Tesla houdt zich overigens ook in de Verenigde Staten verre van sectorbrede afspraken en ziet tot nu toe kans de machtige autovakbond UAW buiten de deur te houden.