Tekort aan computerchips speelt VW parten

Volkswagen kan waarschijnlijk meer dan honderdduizend auto’s niet op tijd bouwen wegens een tekort aan chips en andere elektronische componenten. De bottlenecks zullen zich vooral in het eerste kwartaal van dit jaar manifesteren. “We zullen in 2021 om elke auto moeten vechten,’’ stelt Klaus Zellmer, in de Raad van Bestuur van Volkswagen verantwoordelijk voor sales, marketing en aftersales.

Vanwege de tekorten is de productie van de Golf in Wolfsburg voor de kerst al tot stilstand gekomen. Dat zal tot zeker half januari gaan duren. Bij de Tiguan doen zich ook problemen voor maar in mindere mate terwijl de levering van de elektrische ID.3 en ID.4 niet in gevaar komt. Volgens Zellmer heeft VW de snelheid waarmee de vraag is aangetrokken onderschat maar hebben toeleveranciers ook fouten gemaakt bij de planning. Bovendien is er door de grote nadruk op elektrische voertuigen een enorme vraag naar chips en onderdelen. De VW-directeur zegt nog niet te kunnen overzien of de problemen in het tweede kwartaal tot het verleden behoren. “De situatie is te vergelijken met voetbal, we komen vroeg in ruststand, al in het eerste kwartaal, maar proberen daarna snel op de gelijkmaker te mikken.’’

Omschakeling

Zellmer toont zich ook tevreden over de omschakeling die (Duitse) VW-dealers hebben gemaakt naar EV’s. “Over het algemeen zijn we zeer tevreden over onze partners in de handel. De goede verkoopcijfers spreken ook voor zich. Desalniettemin moet er bij enkele van hen nog wel het één en ander gebeuren, vooral rond de volgende grote training voor de ID.4.’’

Tekort aan computerchips speelt VW parten - Automobielmanagement.nl

Tekort aan computerchips speelt VW parten

Volkswagen kan waarschijnlijk meer dan honderdduizend auto’s niet op tijd bouwen wegens een tekort aan chips en andere elektronische componenten. De bottlenecks zullen zich vooral in het eerste kwartaal van dit jaar manifesteren. “We zullen in 2021 om elke auto moeten vechten,’’ stelt Klaus Zellmer, in de Raad van Bestuur van Volkswagen verantwoordelijk voor sales, marketing en aftersales.

Vanwege de tekorten is de productie van de Golf in Wolfsburg voor de kerst al tot stilstand gekomen. Dat zal tot zeker half januari gaan duren. Bij de Tiguan doen zich ook problemen voor maar in mindere mate terwijl de levering van de elektrische ID.3 en ID.4 niet in gevaar komt. Volgens Zellmer heeft VW de snelheid waarmee de vraag is aangetrokken onderschat maar hebben toeleveranciers ook fouten gemaakt bij de planning. Bovendien is er door de grote nadruk op elektrische voertuigen een enorme vraag naar chips en onderdelen. De VW-directeur zegt nog niet te kunnen overzien of de problemen in het tweede kwartaal tot het verleden behoren. “De situatie is te vergelijken met voetbal, we komen vroeg in ruststand, al in het eerste kwartaal, maar proberen daarna snel op de gelijkmaker te mikken.’’

Omschakeling

Zellmer toont zich ook tevreden over de omschakeling die (Duitse) VW-dealers hebben gemaakt naar EV’s. “Over het algemeen zijn we zeer tevreden over onze partners in de handel. De goede verkoopcijfers spreken ook voor zich. Desalniettemin moet er bij enkele van hen nog wel het één en ander gebeuren, vooral rond de volgende grote training voor de ID.4.’’