EIB komt met drie miljard voor autoindustrie

De Europese investeringsbank (EIB) heeft een lening van drie miljard euro vrijgegeven die autofabrikanten kunnen besteden, vooral aan ontwikkelingen van ‘groene’ technieken. De bank heeft aangegeven dat in de eerste helft van dit jaar zeven miljard beschikbaar komt en het budget stelt EIB in staat dat tot 2012 met soortgelijke bedragen vol te houden.

De koepel van Europese autofabrikanten Acea zegt de leningen te verwelkomen. Acea vindt dat de EU de autoindustrie prioriteit moet geven. "Een essentiële industrie staat op het spel als gevolg ’te weinig en te laat doen", aldus secretaris Hodac van Acea. "Het gaat hier niet om noodhulp maar om het veiligstellen van een gezonde en fundamentele industrie." Een andere stap die de EU nu zou moeten zetten is een aantal jaren lang voorkomen dat kostenverhogende wetgeving wordt geïnitieerd.
De Europese autoindustrie genereert een omzet van 550 miljard euro en is, volgens Acea, essentieel voor de Europese economie. "Het is de motor van de maakindustrie, een van de grootste werkgevers, de grootste investeerder in innovatie en R&D en een formidabele exportkracht", ronkt Hodac. De Europese autoindustrie is ook wel belangrijk, het geeft immers direct werk aan 2,3 miljoen mensen en indirect aan bijna tien miljoen. De Acea-leden zeggen samen twintig miljard euro per jaar te investeren in R&D, zo’n vier procent van de omzet.      

EIB komt met drie miljard voor autoindustrie - Automobielmanagement.nl

EIB komt met drie miljard voor autoindustrie

De Europese investeringsbank (EIB) heeft een lening van drie miljard euro vrijgegeven die autofabrikanten kunnen besteden, vooral aan ontwikkelingen van ‘groene’ technieken. De bank heeft aangegeven dat in de eerste helft van dit jaar zeven miljard beschikbaar komt en het budget stelt EIB in staat dat tot 2012 met soortgelijke bedragen vol te houden.

De koepel van Europese autofabrikanten Acea zegt de leningen te verwelkomen. Acea vindt dat de EU de autoindustrie prioriteit moet geven. "Een essentiële industrie staat op het spel als gevolg ’te weinig en te laat doen", aldus secretaris Hodac van Acea. "Het gaat hier niet om noodhulp maar om het veiligstellen van een gezonde en fundamentele industrie." Een andere stap die de EU nu zou moeten zetten is een aantal jaren lang voorkomen dat kostenverhogende wetgeving wordt geïnitieerd.
De Europese autoindustrie genereert een omzet van 550 miljard euro en is, volgens Acea, essentieel voor de Europese economie. "Het is de motor van de maakindustrie, een van de grootste werkgevers, de grootste investeerder in innovatie en R&D en een formidabele exportkracht", ronkt Hodac. De Europese autoindustrie is ook wel belangrijk, het geeft immers direct werk aan 2,3 miljoen mensen en indirect aan bijna tien miljoen. De Acea-leden zeggen samen twintig miljard euro per jaar te investeren in R&D, zo’n vier procent van de omzet.