Opvallend is de sterke verbetering van de in Amerika geproduceerde merken. Ford bijvoorbeeld moest Toyota net laten voorgaan. En of een merk nu 101 keer een klacht krijgt (Toyota) of 102 (Ford) maakt volgens een onderzoeker van J.D. Power statistisch niets uit.
Sowieso is het gemiddelde niveau van de producten het hoogste in de 23 jaar dat het J.D. Power-onderzoek bestaat. Gemeten wordt het aantal klachten gedurende de eerste negentig dagen dat een auto in eigendom is. Voor de jongste peiling ondervroeg J.D. Power in de periode februari-mei bijna 81 duizend Amerikaanse kopers en leaserijders van in totaal 37 merken. Het gemiddelde over 2009 lag op 108 gemelde problemen per honderd voertuigen, tien minder dan in 2008. Eigenaren van in de VS geproduceerde auto’s klaagden weliswaar iets vaker (112) keer dan gemiddeld, maar in 2008 deden ze dat 124 keer – zes keer vaker dan gemiddeld.
Aantal problemen per honderd auto’s (bron: Automotive News)
Lexus | 84 |
Porsche | 90 |
Cadillac | 91 |
Hyundai | 95 |
Honda | 99 |
Mercedes-Benz | 101 |
Toyota | 101 |
Ford | 102 |
Chevrolet | 103 |
Suzuki | 103 |
Infiniti | 106 |
Mercury | 106 |
Industry Average | 108 |
Nissan | 110 |
Acura | 111 |
BMW | 112 |
Kia | 112 |
Volkswagen | 112 |
GMC | 116 |
Buick | 117 |
Audi | 118 |
Pontiac | 118 |
Scion | 118 |
Volvo | 118 |
Saturn | 120 |
Mazda | 123 |
Lincoln | 129 |
Subaru | 130 |
Dodge | 134 |
Jaguar | 134 |
Mitsubishi | 135 |
Chrysler | 136 |
HUMMER | 136 |
Jeep | 137 |
Saab | 138 |
smart | 138 |
Land Rover | 150 |
MINI | 165 |